Digitaliseren van het archief

In het archief van de Oorlogsgravenstichting is van ieder oorlogsslachtoffer een dossier opgenomen. Een deel van de informatie in die dossiers, de personalia van oorlogsslachtoffers die omgekomen zijn na 9 mei 1940,  is opgenomen in onze verhalen-database.

Dit register is belangrijk voor nabestaanden, maar ook voor andere belangstellenden die interesse hebben voor de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog en de oorlogen en conflicten waarbij Nederland sindsdien betrokken is geweest zoals de VN vredesmissies in Irak, Afghanistan en Mali.

Vanuit nabestaanden en belangstellenden is er ook veel belangstelling voor de nog overige informatie in de persoonsdossiers. Om deze informatie te ontsluiten wil de Oorlogsgravenstichting graag het volledige archief  digitaliseren. Dit betekent een aanzienlijke verbetering van de dienstverlening aan de nabestaanden maar ook, met in achtneming van de daarvoor geldende privacy-regels, de mogelijkheid om de informatie op termijn ook aan anderen ter beschikking te stellen.

Voor dit project werken wij samen met het Nationaal Archief in Den Haag.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op