Verzamelgraf Geheim Agenten te Mauthausen

In 1964 ontving de Oorlogsgravenstichting bericht van het Comité International de Mauthausen dat de laatste rustplaats van 47 Nederlandse geheim agenten aanwijsbaar zou zijn in het voormalig concentratiekamp Mauthausen. Twee voormalige Joegoslavische gevangenen van Mauthausen verklaarden destijds, samen met een Russische gevangene, de asresten van 47 gevangenen in het crematorium te hebben verzameld en de kist waarin de asresten geborgen zijn te hebben begraven achter het crematorium. Op aanwijzing van deze oud-gevangenen kon de plek worden teruggevonden. Door zorg van de Oorlogsgravenstichting werd de plek in 1965 gemarkeerd met een eenvoudige liggende steen in 1965. Het bleek hier te gaan om een groep van 7 Britse en 40 Nederlandse agenten die in het kader van het Engelandspiel door de Duitsers gevangen genomen waren. Via het Brabantse Haaren en het Poolse Rawicz kwamen zij uiteindelijk in Mauthausen terecht op 5 september 1944. Daar stond hun lot bij aankomst al vast. Op 6 en 7 september 1944 zijn deze 47 gevangenen, na verschillende malen de 186 treden van de dodentrap te zijn op- en afgejaagd, 'op de vlucht' doodgeschoten. Hun lichamen werden gecremeerd in het kampcrematorium. De mede-gevangenen die getuigen waren van de moordpartij wilden een daad stellen en hebben de asresten van deze 47 doden, met gevaar voor eigen leven, apart gehouden en 's avonds begraven op het kampterrein. Het voorval werd vergeten tot de Joegoslavische oud-gevangenen U. Malinic en V. Maric met hun getuigenissen naar voren kwamen in 1964. Op 6 september 1986 zijn, eveneens door zorg van de Oorlgosgravenstichting, de namen van de 7 Britse en 40 Nederlandse geheim agenten bij het verzamelgraf in Mauthausen aangebracht.

Plaats Mauthausen
Gemeente Mauthausen
Provincie Oberösterreich
Land Oostenrijk