Op 4 mei 2018 is Ereveld Vol Leven voor het eerst onderdeel van de Dodenherdenking. Na afloop van de traditionele herdenking symboliseert Ereveld vol Leven op unieke wijze de slachtoffers die begraven liggen op Nationaal Ereveld Loenen. Bij een deel van de graven komt een representant te staan van ongeveer dezelfde leeftijd als het oorlogsslachtoffer. Om daarmee,  met name voor jongeren, zichtbaar te maken dat daadwerkelijk bij iedere grafsteen levens horen van mensen zoals zij.

De Oorlogsgravenstichting heeft met Ereveld Vol Leven een nieuwe manier van herdenken omarmd. Bezoekers lopen hiermee niet slechts langs een grafsteen of kruis met een naam en geboorte- en sterfdatum, maar er staat een persoon (representant) achter het graf van dezelfde leeftijd. Hiermee wordt het verlies echt voelbaar en zichtbaar voor zowel de bezoeker die het beeld aanschouwt, als de representant die aan de kant van de overledene staat. Om hem of haar te eren en een gezicht te geven.

Zowel de bezoeker als de representant worden niet alleen bezoeker van de herdenking Ereveld Vol Leven, maar zijn hier onderdeel van. Deze dynamiek kan je soms overvallen of iets aanraken wat je niet eerder kende. Iedereen ervaart dit op zijn eigen manier. En geeft daar op zijn eigen unieke manier een antwoord op. Klik hier voor meer informatie over Ereveld Vol Leven.

Onderstaande video geeft in enkele minuten een indruk van deze bijzondere herdenking. Vergeet niet het geluid aan te zetten (volume omhoog via venster).

Wil je op de hoogte blijven? Like dan onze Facebookpagina (kan ook hieronder).

Klik op het geluid en op 'vind ik leuk' om ons te volgen

Bekijk hier de documentaire van 2017 terug

Eren in de klas

Speciaal voor het Voortgezet Onderwijs is een interactief lespakket ontwikkeld. Docenten kunnen hun eigen lespakket downloaden door het aanvraagformulier op deze website in te vullen.

Aan de hand van video’s, meerkeuzevragen, open vragen en klassikale oefeningen gaan we dieper in op het thema herdenken en hoe dichtbij oorlog voor velen is op dit moment.

Iedere leerling kan meedoen met zijn mobiele telefoon of door een print van de opgaven in PDF. De docent heeft via zijn eigen computer een compleet overzicht van de vorderingen per leerling. Het niveau is aan te passen door bepaalde onderwerpen verder uit te diepen of te bespreken.

Over de leerdoelstellingen en kaders staat bij Scholieren en Docenten meer vermeld op http://erenenleren.nl

Bekijk de Eren en Leren video (geluid aan!)

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op