Ereveld Vol Leven 2017

Op maandag 1 mei 2017 komt Nationaal Ereveld Loenen even tot leven. Honderden oorlogsslachtoffers krijgen een gezicht omdat ze worden vertegenwoordigd door leeftijdsgenoten (representanten).

Kijk op ereveldvolleven.nl  voor meer informatie en om je in te schrijven

Schrijf je in als representant

In Ereveld Vol Leven laten we een keer per jaar door oorlogsgeweld omgekomen burgers en militairen even tot ‘leven’ komen. Dat doen wij door achter ieder graf iemand van (ongeveer) dezelfde leeftijd plaats te laten nemen: de representant. Onze basis hierbij is Nationaal Ereveld Loenen bij Apeldoorn.

Ook jij kunt je als representant inschrijven. Ga daarvoor naar de website representant.nl om te kijken welke stenen beschikbaar zijn voor jouw leeftijd. Door je gegevens in te vullen en een foto van jezelf bij te sluiten (niet verplicht) krijgt ieder oorlogsslachtoffer een gezicht. Niet alleen hier op de website, maar straks ook tijdens het herdenkingsevenement op maandag 1 mei in Loenen.

Bezoekers

Een bezoek aan het Ereveld Vol Leven is een bijzondere ervaring en geeft een hele andere dimensie aan wie wij herdenken en waarom. Het is mogelijk om (de gratis) kaarten vooraf te bestellen, hiermee ontvangt u vooraf gratis het programmaboekje met de bijbehorende verhalen. Het is ook mogelijk om met de school of klas het Ereveld Vol Leven te bezoeken. Aanmelden vooraf is wenselijk zodat de organisatie hier rekening mee kan houden.

Meld je hier aan als bezoeker

Eren in de klas

Speciaal voor het Voortgezet Onderwijs is een interactief lespakket ontwikkeld. Docenten kunnen hun eigen lespakket downloaden door het aanvraagformulier op deze website in te vullen.

Aan de hand van video’s, meerkeuzevragen, open vragen en klassikale oefeningen gaan we dieper in op het thema herdenken en hoe dichtbij oorlog voor velen is op dit moment.

Iedere leerling kan meedoen met zijn mobiele telefoon of door een print van de opgaven in PDF. De docent heeft via zijn eigen computer een compleet overzicht van de vorderingen per leerling. Het niveau is aan te passen door bepaalde onderwerpen verder uit te diepen of te bespreken.

Over de leerdoelstellingen en kaders staat bij Scholieren en Docenten meer vermeld op http://erenenleren.nl

Bekijk hier de documentaire van 2016 terug

Schrijf in voor onze nieuwsbrief