Dodenherdenking 2018

Tijdens de Dodenherdenking op Nationaal Ereveld Loenen stond bij een deel van de graven een representant van ongeveer dezelfde leeftijd als het oorlogsslachtoffer. Om daarmee,  met name voor jongeren, zichtbaar te maken dat daadwerkelijk bij iedere grafsteen levens horen van mensen zoals zij.

Bekijk hier de herdenking van 2018

Ereveld Vol Leven

De Oorlogsgravenstichting heeft met Ereveld Vol Leven een nieuwe manier van herdenken omarmd. Bezoekers lopen hiermee niet slechts langs een grafsteen of kruis met een naam en geboorte- en sterfdatum, maar er staat een persoon (representant) achter het graf van dezelfde leeftijd. Hiermee wordt het verlies echt voelbaar en zichtbaar voor zowel de bezoeker die het beeld aanschouwt, als de representant die aan de kant van de overledene staat. Om hem of haar te eren en een gezicht te geven.

Zowel de bezoeker als de representant worden niet alleen bezoeker van de herdenking Ereveld Vol Leven, maar zijn hier onderdeel van. Deze dynamiek kan je soms overvallen of iets aanraken wat je niet eerder kende. Iedereen ervaart dit op zijn eigen manier. En geeft daar op zijn eigen unieke manier een antwoord op. Klik hier voor meer informatie over Ereveld Vol Leven.

Onderstaande video geeft in enkele minuten een indruk van deze bijzondere herdenking. Vergeet niet het geluid aan te zetten (volume omhoog via venster).

Wil je op de hoogte blijven? Like dan onze Facebookpagina (kan ook hieronder).

Bekijk hier de RTL documentaire 2018

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op