In de klas

De oorlogsslachtoffers zijn naast militairen vaak gewone mensen: mannen, vrouwen en kinderen die hun leven verloren tijdens de Tweede Wereldoorlog of tijdens gewelddadige conflicten daarna – zoals in voormalig Nederlands-Indië. Het zijn ook Nederlandse militairen en burgers die tijdens vredesmissies het leven hebben verloren.

Al deze mensen hebben een verhaal, hoe kort en eenvoudig ook. Deze verhalen en de dilemma’s die daar vaak bij horen kunnen gebruikt worden om de lesstof over de Tweede Wereldoorlog dichterbij te brengen.

De verhalen van de oorlogsslachtoffers sluiten goed aan bij de canonvensters De Tweede Wereldoorlog; Anne Frank, Indonesië en Srebrenica.

Eren & Leren

Speciaal voor het Voortgezet Onderwijs is een interactief lespakket ontwikkeld. Docenten kunnen hun eigen lespakket downloaden door het aanvraagformulier op deze website in te vullen.

Aan de hand van video’s, meerkeuzevragen, open vragen en klassikale oefeningen gaan we dieper in op het thema herdenken en hoe dichtbij oorlog voor velen is op dit moment.

Iedere leerling kan meedoen met zijn mobiele telefoon of door een print van de opgaven in PDF. De docent heeft via zijn eigen computer een compleet overzicht van de vorderingen per leerling. Het niveau is aan te passen door bepaalde onderwerpen verder uit te diepen of te bespreken.

Over de leerdoelstellingen en kaders staat bij Scholieren en Docenten meer vermeld op http://erenenleren.nl

Ervaringen van leerlingen tijdens Ereveld Vol Leven

Ooggetuige voor de klas

Wat is er sprekender dan een ooggetuige te laten vertellen over zijn of haar ervaringen. Het is mogelijk zo’n ooggetuige uit te nodigen in de klas. Dit kan via de Stichting Gastdocenten WOII, het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WOII-heden en het Veteraneninstituut. Heeft u interesse? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen:

Bezoek een ereveld

De verhalen uit de geschiedenisles krijgen een diepere betekenis door een bezoek te brengen aan een ereveld of een begraafplaats. Buiten het klaslokaal, weg van het schoolbord, krijgen scholieren een indringend beeld van de prijs die velen hebben betaald voor onze vrijheid. Zij worden daardoor mede gestimuleerd zich te verdiepen in het verhaal achter het graf.

Wij verzorgen op de erevelden graag een rondleiding voor u. Een rondleiding is mogelijk voor groepen vanaf 10 personen en duurt ongeveer een uur.

Adopteer een oorlogsgraf

In bijna elke plaats in Nederland bevind en zich wel één of meerdere oorlogsgraven. Een mooie manier om de oorlog dicht bij te brengen is door als school zo’n graf te adopteren. Het verleden krijgt zo een gezicht en aan hand van het verhaal en de dillema’s die verbonden zijn aan zo’n graf kunnen leerlingen de discussie aangaan over actuele thema’s als vrede en veiligheid.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op