In de klas

Oorlogsslachtoffers zijn niet altijd militairen. Vaak zijn het gewone mannen, vrouwen en kinderen die door oorlog om het leven zijn gekomen. Dat kan in de Tweede Wereldoorlog, maar ook erna. Bijvoorbeeld in voormalig Nederlands-Indië of op missie in Afghanistan.

Elk oorlogsslachtoffer heeft een eigen verhaal, hoe kort en eenvoudig ook. De verhalen en bijhorende dilemma’s kunnen gebruikt worden om de lesstof over de Tweede Wereldoorlog dichterbij te brengen.

De verhalen van oorlogsslachtoffers sluiten goed aan bij de canonvensters De Tweede Wereldoorlog; Anne Frank, Indonesië en Srebrenica.

Ooggetuige voor de klas

Wat is er sprekender dan een ooggetuige te laten vertellen over zijn of haar ervaringen. Het is mogelijk zo’n ooggetuige uit te nodigen in de klas. Dit kan via de Stichting Gastdocenten WOII, het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WOII-heden en het Veteraneninstituut. Heeft u interesse? Dan kunt u rechtstreeks contact opnemen:

Bezoek een ereveld

De verhalen uit de geschiedenisles krijgen een diepere betekenis door een bezoek te brengen aan een ereveld of een begraafplaats. Buiten het klaslokaal, weg van het schoolbord, krijgen scholieren een indringend beeld van de prijs die velen hebben betaald voor onze vrijheid. Zij worden daardoor mede gestimuleerd zich te verdiepen in het verhaal achter het graf.

Wij verzorgen op de erevelden graag een rondleiding voor u. Een rondleiding is mogelijk voor groepen vanaf 10 personen en duurt ongeveer een uur.

Adopteer een monument

In bijna elke plaats in Nederland bevinden zich wel één of meerdere oorlogsgraven. Een mooie manier om de oorlog dichtbij te brengen is door als school zo’n graf te adopteren. Het verleden krijgt zo een gezicht en aan hand van het verhaal en de dillema’s die verbonden zijn aan zo’n graf kunnen leerlingen de discussie aangaan over actuele thema’s als vrede en veiligheid.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op