Alteveer, 'Venster van de Vrijheid'

Artiest:Gerda Boer-Huisjes
Alteveer, 'Venster van de Vrijheid'

Het monument 'Venster van de Vrijheid' is opgericht ter ere van de vrede die er sinds de Tweede Wereldoorlog weer is.

Oprichting
Het monument is opgericht door een comite van lokale betrokkenen. Er was in Alteveer-Kerkenveld nog geen plek waar een jaarlijkse Dodenherdenking kon plaatsvinden. Vijftien jaar geleden werd al met Plaatselijk Belang gesproken over de organisatie van Dodenherdenking op 4 mei. Tijdens de viering van het 100-jarig bestaan van de dorpskerk in 2015 kwam dit weer ter sprake en is er een comite opgericht om een monument op te richten. Het monument is ontworpen door Gerda Boer-Huisjes in samenwerking met het Comité “Venster van de Vrijheid” Alteveer-Kerkenveld en vervaardigd door Segno d'Arte. In dat jaar werden er vijf straten vernoemd naar plaatselijke verzetshelden.

Het monument 'Venster van de Vrijheid' is onthuld op 7 april 2017. Het monument is onthuld door 2 ouderen Mans Zomer en Betsy Huisjes en 2 jongeren Lieke Zomer en Daniël Jonkman. Voor de onthulling vond er een tocht plaats van vijf groepen die onder aanvoering van een tamboer vanuit verschillende straten naar het monument wandelden. Het monument werd onthuld door twee ouderen en twee jongeren.Namens het oprichtende comité legde Gerda Boer uit wat het kunstwerk van Segno d’Arte betekent. Burgemeester Roger de Groot ging in zijn toespraak in op de betekenis van vrijheid. Ook was er muziek van Varivocaal en cantabile en  de huisband. Ook werd er aan het einde van de plechtigheid het Wilhelmus zongen.

Het monument 'Venster van de Vrijheid', ook wel vrijheidsmonument genoemd in Alteveer (gemeente de Wolden) bestaat uit twee spiegelende platen in een vierkante sokkel van beton. De twee spiegelende delen zijn beiden een deel van een venster.  Vanuit het voor- en zijaanzicht vormen beide delen van het monument een venster. Het punt waar beide delen visueel overlappen is gebroken en gekarteld. Op de sokkel zijn aan weerszijden plaquettes met tekst aangebracht.

Tekst
De tekst op het monument luidt:
'WIE DE OGEN SLUIT VOOR HET VERLEDEN, IS BLIND VOOR DE TOEKOMST'

'VRIJHEID HEEFT BEPERKINGEN, MAAR GEEN GRENZEN'.

Symboliek
Het 'Venster van de Vrijheid' bevat veel verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog en vrijheid en onvrijheid wereldwijd. Zoals het zolderraam van het achterhuis van Anne Frank, een stalraampje achter de boerderij waar onderduikers hun onzekere toekomst zien, de fototentoonstelling in Vught met als titel ‘Ogen van de Oorlog’, maar ook vensters in Aleppo die weggevaagd zijn. Bovendien spiegelt het kunstwerk, een symbool van reflectie. De gekartelde rand symboliseert de kwetsbaarheid van vrijheid.

Locatie
Het monument 'Venster van de Vrijheid' bevindt zich naast de Protestantse kerk van Alteveer-Kerkenveld (gemeente de Wolden).

Bronnen