Amsterdam, 'Bezinningsmonument Nieuwendam'

Artiest:Marius van Beek (1921-2003)
Amsterdam, 'Bezinningsmonument Nieuwendam'

Het 'Bezinningsmonument Nieuwendam' herinnert de inwoners van Amsterdam aan de mensen die tijdens de bezetting door oorlogshandelingen zijn omgekomen en aan de herwonnen vrijheid en vrede.

De in Amsterdam-Noord geboren en getogen verzetsman Krijn Breur schreef op 5 februari 1943 een afscheidsbrief aan zijn familie, nu weergegeven op het monument. Diezelfde dag werd hij door de bezetter gefusilleerd.

Onthulling
Het monument is onthuld op 4 mei 1983 door Theo Fransman (voorzitter van het dagelijks bestuur van stadsdeel Amsterdam-Noord).

Vorm en materiaal
Het 'Bezinningsmonument Nieuwendam' in Amsterdam is een bronzen beeld van een zittende, peinzende vrouwenfiguur. Het beeld is geplaatst op een rond betonnen voetstuk. Achter het beeld zijn vier monolieten van graniet geplaatst. Op drie monolieten staat een afbeelding van een vrouwenfiguur. Op één monoliet is een handgeschreven tekst aangebracht. Het beeld is ongeveer 1 meter hoog. De monolieten zijn ongeveer 2 meter hoog.

Tekst
De tekst op het monument is een passage uit de afscheidsbrief van Krijn Breur (d.d. 5 februari 1943):

'VERTEL JULLIE KINDEREN OVER ONS EN
ONZE STRIJD EN HET LEVEN DAT WIJ WENSEN.
MOGEN ONZE GROOTSTE VERLANGENS DOOR HET
LEVEN ZELF OVERTROFFEN WORDEN.
WERK EN HEB LIEF,
VECHT EN WIN.
LEEF.
LEEF ALLEN EN WORDT GROOT.'

Symboliek
Het gedenkteken roept op tot een moment van bezinning: nooit meer oorlog!

Locatie
Het monument is geplaatst bij het kruispunt Purmerweg/Monnikendammerweg in Amsterdam-Noord.

Bronnen

• Het 4 en 5 mei Comité Nieuwendam;
  • Om nooit te vergeten - Amsterdamse monumenten en gedenktekens ter herinnering aan de Tweede Wereldoorlog, Mies Bouhuys, Boris Klatser. (Bussum, Produktie Uitgeverij Thoth, 1995). ISBN 90 6868 124 9;
  • 40-45 in Noord - Herinneringen in Amsterdam-Noord aan de bezetting van Pieter Roemer. (Stadsdeel Amsterdam-Noord, 2005.)
Voor meer informatie
Beleving van bezetting en bevrijding aan de overkant van het IJ, (Stichting Historisch Centrum Amsterdam-Noord, 1995) en Bonjour Monsieur Marius, (Nijmegen, Museum Het Valkhof, 2001).