Amsterdam, monument bij het Weesperplein

Artiest:Cephas S. Stauthamer (1899-1983)
Amsterdam, monument bij het Weesperplein

Geschiedenis

Het monument bij het Weesperplein in Amsterdam is opgericht ter nagedachtenis aan de patiënten van verpleegtehuis 'De Joodsche Invalide' die op 1 maart 1943 door de bezetter zijn gedeporteerd.

Op 27 februari 1943 waarschuwde de Joodse Raad dat verpleegtehuis 'De Joodsche Invalide' op 1 maart door de bezetter zou worden ontruimd. Hierop vluchtte een deel van het personeel. De volgende dag kwam er weer een waarschuwing. Die nacht maakten de overgebleven personeelsleden de vierhonderd bewoners klaar voor vertrek. Om half negen de volgende ochtend verschenen de Duitse overvalwagens. Alle bewoners en personeelsleden werden meegenomen.

Oprichting
De oprichting van het gedenkteken was een initiatief van het Comité Herdenking Burgerzin. Het monument is ontworpen door Cephas S. Stauthamer.

Onthulling
Het monument is onthuld in 1950.

Vorm en materiaal
Het monument bij het Weesperplein in Amsterdam is een natuurstenen plaquette met in reliëf drie knielende mannenfiguren.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'UIT DIT GEBOUW, DESTYDS
DE JOODSCHE INVALIDE,
WERDEN OP 1 MAART 1943
24 ADAR I 5703
DE BEWONERS DOOR DEN
VIJAND TEN DODE WEGGEVOERD.
MEDE UIT HET IJZER
HUNNER KETENEN WERD
DE STAAT ISRAËL GESMEED'.

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich op de hoek Weesperplein/Nieuwe Achtergracht te Amsterdam.

Bronnen

• Om nooit te vergeten - Amsterdamse monumenten en gedenktekens ter herinnering aan de Tweede Wereldoorlog van Mies Bouhuys en Boris Klatser. (Bussum, Produktie Uitgeverij Thoth, 1995). ISBN 90 6868 124 9;
  • Sta een ogenblik stil... Monumentenboek 1940/1945 van Wim Ramaker en Ben van Bohemen. (Kampen, Uitgeversmaatschappij J.H. Kok Matrijs, 1980). ISBN 90 242 0185 3;
  • Vertel de verhalen van Frans Heddema en Margit Willems (Stadsdeel Amsterdam-Centrum, 2005). ISBN 90-9019166-6.