Amsterdam, verzetsmonument Gein3dorp

Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan de medewerkers van de illegale kranten Het Parool, Trouw, De Waarheid en Vrij Nederland die gedurende de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gebracht. In Gein3dorp zijn de straatnamen vernoemd naar een deel van deze verzetsmensen.

Oprichting
Het monument is tot stand gekomen op initiatief van de Vereniging Gein3dorp.

Onthulling
Het monument is onthuld op 2 september 2020 in aanwezigheid van Greet Staats-Posthuma (dochter van Jelle Posthuma), de stadsdeelvoorzitter en hoofdredacteuren van Parool, Trouw, Vrij Nederland en de laatste hoofdredacteur van De Waarheid. Om de verzetsstrijders een gezicht te geven en hun verhalen te vertellen brengt de Vereniging Gein3Dorp de herdenkingskrant ‘Het Parool is: wees Trouw aan De Waarheid in Vrij Nederland’. Rudolf Sondervan, samensteller van de herdenkingskrant, droeg deze symbolisch over aan de voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, mevrouw Gerdi Verbeet en aan de Commissaris van de Koning in Noord-Holland, meneer Arthur van Dijk.

Vorm en materiaal
Het verzetsmonument Gein3dorp in Amsterdam bestaat uit 4 informatieplaquettes waarop per verzetskrant een korte beschrijving van de krant en de verzetsstrijders is opgenomen.

Locatie
Het monument bevindt zich aan de gevel van ABBS Het Gein in de Cornelis Aarnoutsstraat in Amsterdam.

Bron
Vereniging Gein3dorp.