Appelscha, gedenksteken onderduikers Kale Duinen

Geschiedenis

Het monument is opgericht ter herinnering aan de schuilplek van de joodse familie Lezer gedurende de Tweede Wereldoorlog. Al deze onderduikers hebben de oorlog overleefd.In 1943 verbleven rond de twintig onderduikers in schaftketen van Staatsbosbeheer in Appelscha. Door dreigend verraad moesten zij een andere plek zoeken. Boswachter Assies kon ternauwernood ontsnappen en moest sindsdien ook zelf onderduiken. Hij gaf Albert Oosting de opdracht nieuw onderdak te zoeken voor de onderduikers. En dat lukte. Zoon Arend kon iedereen een veilige plek bieden. De joodse familie Lezer uit Amsterdam, bestaande uit vader Jozef Lezer, moeder Klara van Kleef, dochter Mia en zoon Philip, werden door de Oostings naar de Kale Duinen verhuisd. Nabij de Grenspoel stond toen een ondoordringbaar sparrenbos, waar zo’n vijftig meter van de zandweg een plek werd vrijgemaakt voor de familie. Vader Albert en zoon Arend Oosting voorzagen de familie van eten. In het sparrenbosje hield de familie zich tweeëntwintig maanden schuil. Op de plek zijn nog restanten te zien van hun verblijfplaats en carbid, waarmee de familie destijds kookte. In 1944 vond er een grote razzia plaats in de omgeving. Rond de Grenspoel trokken Duitsers om de boel te doorzoeken. Gelukkig voor de familie Lezer stopten ze bij de grens, slechts honderd meter van de plek waar de familie zich schuilhield. Ze werden niet ontdekt.Oprichting Het monument is tot stand gekomen op initiatief van Historische Vereniging Appelscha en de Historische Vereniging Diever in samenwerking met het Regionaal Landschap,

Info

Vorm en materiaal Het gedenksteken onderduikers Kale Duinen in Appelscha (gemeente Appelscha) bestaat uit een zuil van cortenstaal met tekst.

Overige info

Locatie Het monument bevindt zich vlakbij de uitkijktoren op de Kale Duinen in het Drents-Friese Wold te Appelscha (gemeente Appelscha).Bron Nabestaanden onthullen gedenksteken onderduikers Kale Duinen. ‘Praten mocht hij nooit hardop, behalve wanneer het stormde’ - Nieuwe Ooststellingwerver