Bergschenhoek, oorlogsmonument

Het oorlogsmonument in Bergschenhoek (gemeente Lansingerland) is opgericht ter nagedachtenis aan tien Nederlandse mannen die op 7 januari 1945 op deze plaats door de bezetter zijn geëxecuteerd.

Op 6 januari 1945 werd een Duitse militair door een onbekende man doodgeschoten op de Bergweg-zuid. De dader is daarna direct gevlucht richting Rotterdam en is nooit gevonden. Als vergeldingsactie voor deze daad heeft de bezetter op zondag 7 januari op dezelfde plaats tien jonge politieke gevangenen geëxecuteerd.

Oprichting
Direct na de bevrijding is op de plaats van executie een eenvoudig houten kruis opgericht.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Bergschenhoek (gemeente Lansingerland) bestaat uit een eenvoudig wit houten kruis met aan weerszijden twee rotsblokken waarop informatiebordjes zijn aangebracht. Op het ene bordje staat in het kort de geschiedenis van deze plaats omschreven, op het andere staan de namen vermeld van de tien Nederlandse mannen die hier tijdens de Tweede Wereldoorlog door de bezetter geëxecuteerd zijn.

Restauratie
Door de heer Van Ruiten sr. is er een houten bord met opschrift bij geplaatst. Dit bord heeft echter de tand des tijds niet doorstaan. In de loop der jaren is het oorlogsmonument in verval geraakt. De (voormalig) gemeente Bergschenhoek heeft om deze reden besloten het monument te vernieuwen.

Wijziging
Hierbij zijn ook de rotsblokken met informatiebordjes aan het monument toegevoegd.

Bronnen
  • Voormalig gemeente Bergschenhoek;
  • Monumenten/gedenktekens in de provincie Zuid-Holland voor overleden militairen in het voormalig Nederlands-Indië en Nieuw Guinea in de periode 1945-1962, uitgegeven door de Verenigingen Oud Militairen Indië- en Nieuw-Guineagangers Zuid-Holland Noord en Zuid-Holland Zuid.