Bosschenhoofd, oorlogsmonument

Artiest:Gé Knappers
Bosschenhoofd, oorlogsmonument

Geschiedenis

Het monument in Bosschenhoofd (gemeente Halderberge) is ter nagedachtenis aan elf oorlogsslachtoffers, met name de Canadese majoor Robert Gordon Slater die op 19 oktober 1944 in Bosschenhoofd is overleden. Hij is aldaar begraven.

Gordon Slater was gewond geraakt en door een Duitse patrouille meegenomen naar een veldhospitaal in Bosschenhoofd. Hij werd behandeld door een Nederlandse arts en enkele hospitaalmedewerkers die in de buurt woonden. Al snel ging het nieuws door Bosschenhoofd dat een Canadese officier stervende lag in hun dorp. Dit maakte van hem een soort van held en de eerste 'bevrijder' van de omgeving. Toen majoor Robert Slater bezweek aan zijn verwondingen werd hij naderhand speciaal begraven en geroemd als de bevrijder van Bosschenhoofd.

Oprichting
Het monument is opgericht op initiatief van Nol Krijnen.

Onthulling
Het monument is onthuld op 9 mei 2009 in aanwezigheid van de nabestaanden van Robert Gordon Slater.

Vorm en materiaal
Het monument in Bosschenhoofd (gemeente Halderberge) is een marmeren plaquette. Bij de plaquette hangt een geschilderd portret van de Canadese majoor Robert Gordon Slater.

Tekst
Op de plaquette zijn de namen van elf oorlogsslachtoffers aangebracht.

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich achterin de Rooms-Katholieke kerk, gelegen aan de Pagnevaartdreef te Bosschenhoofd (gemeente Halderberge).

Bronnen