Castenray, 'Monument voor Geallieerde Vliegers' (2)

Het 'Monument voor Geallieerde Vliegers' in Castenray (gemeente Venray) is opgericht ter nagedachtenis aan twee gesneuvelde bemanningsleden van een Britse Halifax die in de nacht van 22 juni 1943 in de buurt van het gedenkteken is neergestort, te weten:

W. Brown en H. Krohn.

De Britse bommenwerper was door een Duitse nachtjager in brand geschoten. Zes bemanningsleden konden het toestel tijdig met een parachute verlaten. Twee vliegers lukte dit echter niet. Zij kwamen om het leven toen het toestel op een landbouwperceel aan de Valkenberg in de buurtschap Klein Oirlo te Castenray de grond raakte en ontplofte.

Oprichting
Het monument is onthuld op 6 juni 2002 door Jan Martens en Ivan Maes. De oprichting van het gedenkteken was een initiatief van Heemkundig Genootschap Castenray. Het genootschap wil met het monument deze tragische gebeurtenis in herinnering houden, de slachtoffers gedenken en het een baken van waarschuwing laten zijn naar vooral de jeugd. Oorlog brengt ellende en verdriet. De Stichting Heemkundig Genootschap Castenray draagt zorg voor het onderhoud van het gedenkteken. In 2010 is het nieuwe monument onthuld, wederom op initatief van het Heemkundig Genootschap Castenray.

Onthulling

Het monument is onthuld op 6 juni 2002 door Jan Martens en Ivan Maes.

Vorm en materiaal
Het 'Monument voor Geallieerde Vliegers' in Castenray (gemeente Venray) is een reliëf van blauw natuursteen met daarop afgebeeld een Halifax-bommenwerper vliegend in een wolk. Het reliëf is geplaatst op een sokkel van baksteen. Op de sokkel is een plaquette van trespa bevestigd. Het geheel is geplaatst op een rechthoekig plaatsje van klinkers.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'TER HERINNERING AAN ONZE BEVRIJDERS

TIJDENS DE TWEEDE WERELDOORLOG STORTTE IN DE NACHT VAN 22 JUNI 1943
HIER VLAKBIJ EEN ENGELSE HALIFAX BOMMENWERPER NEER.
HET VLIEGTUIG WAS DOOR EEN DUITSE JAGER IN BRAND GESCHOTEN EN
ONTPLOFTE TOEN HET DE GROND RAAKTE.
ZES BEMANNINGSLEDEN KONDEN TIJDIG PER PARACHUTE HET VLIEGTUIG VERLATEN.
TWEE LEDEN VAN DE BEMANNING ZATEN NOG IN HET VLIEGTUIG
EN KWAMEN OM HET LEVEN.

SGT. W. BROWN - AIR GUNNER - ENGELAND - 28 JAAR
OFF. H. KROHN - AUSTRALIË - 21 JAAR

ZIJ GAVEN HUN LEVEN VOOR ONZE VRIJHEID.
HEEMKUNDIG GENOOTSCHAP CASTENRAY.'

Wijziging
Eind 2010 is het huidige monument onthuld. Hiervoor stond er op dezelfde plaats de plaquette van trespa, bevestigd op een roestvrijstalen paal. Het geheel was geplaatst op een stenen plateau. In opdracht van de Stichting Heemkundig Genootschap Castenray is het monument uitgebreid. Dit was sinds de onthulling van het eerste monument in 2002 altijd al het doel geweest.

Locatie
Het monument is geplaatst op de kruising Valkenberg/Diepeling te Castenray (gemeente Venray).

Bron
Stichting Heemkundig Genootschap Castenray.