Culemborg, 'Joods monument'

Geschiedenis

Het 'Joods monument' in Culemborg is opgericht ter nagedachtenis aan 36 joodse medeburgers die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de bezetter zijn gedeporteerd en omgebracht.

De namen van de 36 joodse slachtoffers luiden:

B. Aussen, H. Aussen, R. Aussen-Windmuller, J. de Beer-Frank, R. Coltof-Wijzenbeek, H. Gans, S. Gans, E. van Gelderen, H.M. van Gelderen, M.W. van Gelderen, E. van Gelderen-Fransman, B. Löbschen, M. Mertz, R. Mertz-Bachrach, K. Seckl-Mautner, A. van Spier, A. van Spier, A. van Spier, H. van Spier, I.A. van Spier, M. van Spier, M.E. van Spier, S. van Spier, H. van Spier-Beem, S. van Spier-Brommet, H. van Spier-Zwelheim, K. Vorst-van Leeuwen, G.B. Walg, A. Wijsenbeek, J. Wijsenbeek, S.J. Wijsenbeek, B.D. Wijzenbeek, F.H. Wijzenbeek, G.I. Wijzenbeek, L.B. Wijzenbeek, en J. Wijzenbeek-David.

Op het monument staan de namen van enkele slachtoffers anders vermeld dan in het Digitaal Joods Monument.

De Beheerstichting Begraafplaatsen Culemborg (BBC) is verantwoordelijk voor het onderhoud van het gedenkteken. In de aanloop naar 4 en 5 mei wordt het monument jaarlijks gecontroleerd en voor zover noodzakelijk opgeknapt door de afdeling Beheer van de gemeente Culemborg.

Vorm en materiaal
Het 'Joods monument' in Culemborg is een bloemperkje met een zuil en een gedenksteen. Op de zuil is een afbeelding van een davidster aangebracht. De gedenksteen is uitgevoerd in natuursteen. Het perkje is 3 bij 3 meter. De zuil is 3 meter hoog.

Tekst
De tekst op de gedenksteen is zowel in het Hebreeuws als in het Nederlands en luidt:

'ONZE DODEN TER ERE: HET NAGESLACHT TER OVERDENKING'.

Hieronder zijn de namen van 37 joodse oorlogslachtoffers aangebracht.

Op de zuil zijn de jaartallen 1940-1945 en dezelfde jaartallen volgens de joodse jaartelling '5700-5705' aangebracht.

Digitaal Joods Monument
De joodse oorlogsslachtoffers die op dit gedenkteken vermeld staan, zijn tevens opgenomen in het 'Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland'. Hierin vindt u meer informatie over deze personen met waar mogelijk een korte biografie, familierelaties en adresgegevens.

Onder het kopje 'Geschiedenis' op deze pagina kunt u op een persoonsnaam klikken om doorverwezen te worden naar het Digitaal Joods Monument.

Overige info

Bron