Delft, 'Indië-monument'

Geschiedenis

Het 'Indië-monument' in Delft is opgericht ter nagedachtenis aan zestien Delftse militairen die tijdens de periode 1940-1945 gesneuveld zijn in het voormalige Nederlands-Indië.De namen van de zestien slachtoffers luiden:P. v. Beek, J. Brehm, W. de Bruin, A. Esders, W. Huisman, P. den Hertog, H. Hunnego, J. Jung, A.H. Marges, G.P. v. Rijn, C. Slierendregt, P.K. Stam, R. v. Stolk, G. v.d. Spek, A.M. Valkenburg en H.F. v. Zelm.Onthulling Het monument is onthuld op 4 augustus 1994 door burgemeester mr. H.V. van Walsum en nabestaande de heer Stam.

Info

Vorm en materiaal Het 'Indië-monument' in Delft is een granieten plaquette, ingemetseld in een oude muur rond een van de tuinen van het Prinsenhof. De gedenkplaat is 60 centimeter hoog en 80 centimeter breed.Tekst De tekst op de plaquette luidt:'VOOR ORDE EN VREDE 1945 1950 WIJ GEDENKEN DE DELFTSE MILITAIREN DIE GESNEUVELD ZIJN IN HET VOORMALIG NEDERLANDS-INDIË.P. VAN BEEK P. DEN HERTOG C. SLIERENDREGT J. BREHM H. HUNNEGO P.K. STAM W. DE BRUIN J. JUNG R. VAN STOLK A. ESDERS A.H. MARGES G. VAN DER SPEK W. HUISMAN G.P. VAN RIJN A.M. VALKENBURG H.F. VAN ZELM.'

Overige info

Bronnen
  • Evenementenbureau Delft;
  • Monumenten/gedenktekens in de provincie Zuid-Holland voor overleden militairen in het voormalig Nederlands-Indië en Nieuw Guinea in de periode 1945-1962, uitgegeven door de Verenigingen Oud Militairen Indië- en Nieuw-Guineagangers Zuid-Holland Noord en Zuid-Holland Zuid.