Delft, monument in synagoge

Het monument in de synagoge in Delft is opgericht ter nagedachtenis aan alle Delftse Joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter zijn gedeporteerd en omgebracht.

Delft heeft nooit een grote Joodse gemeenschap gekend, zoals Amsterdam of Den Haag. Maar in 1940 groeide het aantal Joden flink, doordat veel Joden wegtrokken uit het deels verwoeste Rotterdam.

Oprichting
De oprichting van het monument was een initiatief van de Stichting Behoud Synagoge Delft en van de Vereniging van Vrienden van de synagoge.

Het monument is onthuld op dinsdag 28 september 2010 door mevrouw Milène Junius, wethouder voor Cultuur van de Gemeente Delft.

Het monument in de synagoge in Delft is een omlijste, witte plaquette, ofwel namenwand.

Tekst
De tekst op de gedenkplaat bevat de namen en de geboorte-en overlijdensplaats van de Delftse Joden die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen.

Het monument hangt in de synagoge, gevestigd aan de Koornmarkt in Delft.

Bronnen