Den Dolder, gedenkteken 'De Wolk' voor vergeten slachtoffers

Artiest:Christoph Seyfert
Den Dolder, gedenkteken 'De Wolk' voor vergeten slachtoffers

Geschiedenis

Het monument vergeten slachtoffers in Den Dolder is opgericht ter nagedachtenis aan de enkele honderden inwoners van de de voormalige psychiatrische instelling de Willem Arntszhoeve in Den Dolder die gedurende de Tweede Wereldoorlog door verwaarlozing en onder erbarmelijke omstandigheden veelal anoniem om het leven zijn gekomen.

Oprichting
Het monument is opgericht door de besturen van Altrecht en Reinaerde, beide rechtsopvolgers van de Willem Arntszstichting. Er bestond vanuit beide organisaties al langer de wens om een monument op te richten voor de vergeten slachtoffers. Om die reden hebben beide organisaties historisch onderzoek laten verrichten naar de Willem Arntzshoeve gedurende de Tweede Wereldoorlog. Dit onderzoek heeft geleid tot de oprichting van het monument.

Onthulling
Het monument werd onthuld op 16 september 2016 door de burgemeester van Zeist Koos Janssen en enkele nabestaanden. Ook werden er kransen gelegd door de bestuursvoorzitters van Altrecht en Reinaerde en hebben de aanwezigen bloemen gelegd bij het monument. Voorafgaand aan de onthulling was er in het gebouw 'Het Vijfde Seizoen' door de historische vereniging Den Dolder een tentoonstelling ingericht over de vergeten slachtoffers. Ook waren er toespraken van Roxanne Vernimmen, bestuursvoorzitter van Altrecht, burgemeester Koos Janssen en historicus Marco Gietema. Na de onthulling heeft ontwerper Christoph Seijfferth de vormgeving van het monument toegelicht.

Vorm en materiaal
Het gedenkteken vergeten slachtoffers in Den Dolder (gemeente Utrecht) bestaat uit een plaat van gepolijst metaal dat als een hellend vlak is aangebracht op staanders van zwart gelakt metaal. Het gepolijste metaal werkt als een spiegel en weerspiegeld de hemel boven het monument. Op de metalen plaat is tekst aangebracht die enkel te lezen is door het monument van beide kanten te bekijken. Vlakbij het monument is aan een boom een gebogen plaat bevestigd waarop het monument verder wordt toegelicht.

Tekst
De tekst op het gedenkteken luidt:
'ZIJ STIERVEN ALS SNEEUW VOOR DE ZON
1942 - 1945'.

Overige info

Locatie
Het gedenkteken vergeten slachtoffers bevindt zich in het parkje achter het gebouw 'De Wingerd' op het terrein van de Willem Arntzshoeve aan de Vijverhof te Den Dolder (gemeente Zeist)

Bron
Altrecht & Reinaerde.