Den Haag, Stijkelmonument

Artiest: Marian Gobius (1910-1994)
Den Haag, Stijkelmonument

Geschiedenis

Het Stijkelmonument in Den Haag is opgericht ter nagedachtenis aan 47 verzetsstrijders van de Haagse Stijkelgroep die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de bezetter zijn gefusilleerd.

De Stijkelgroep, die bestond uit enige tientallen personen, werd al in 1941 opgerold. De bezetter heeft 33 leden in de gevangenis te Berlijn-Tegel gefusilleerd, veertien anderen zijn omgekomen in diverse andere gevangenissen. In 1947 werden de omgekomen verzetsmensen op begraafplaats 'Westduin' in Loosduinen herbegraven.

Onthulling
Het monument is onthuld op 4 mei 1953 door burgemeester mr. F.M.A. Schokking.

Vorm en materiaal
Het Stijkelmonument in Den Haag is een gemetselde gedenkmuur met plaquette. Links voor de muur is een beeld van een naakte, knielende mannenfiguur geplaatst. Het beeld van Franse zandsteen uit Peuron is geplaatst op een rond voetstuk. Aan weerszijden van de muur liggen de eregraven van 47 gefusilleerde verzetsstrijders van de Stijkelgroep. Bij elk graf staat een kruis van witte natuursteen.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'STIJKELGROEP
1940 - 1945
HET VADERLAND GETROUWE
BLIJF IK TOT IN DEN DOOD'.

Hieronder zijn de namen van de omgekomen leden van de Haagse verzetsgroep aangebracht.

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich op begraafplaats 'Westduin', gelegen aan de Ockenburgstraat in de wijk Loosduinen (gemeente Den Haag).

Bronnen
  • Gemeente Den Haag;
  • Haags Gemeente Archief;
  • Sta een ogenblik stil... Monumentenboek 1940/1945 van Wim Ramaker en Ben van Bohemen. (Kampen, Uitgeversmaatschappij J.H. Kok Matrijs, 1980). ISBN 90 242 0185 3.
Voor meer informatie
Op de website www.herdenken-denhaag.nl is meer informatie over dit monument te vinden. De website Sporen uit het verleden, blik op de toekomst is een initiatief van Stichting 3 maart '45. Met de website wil de stichting duidelijk maken dat herdenken méér is dan terugkijken naar het verleden (1940-1945). Herdenken is ook een brug slaan tussen verleden en heden, als een les voor de toekomst. Uitgangspunt van de website zijn Haagse monumenten uit de bezettingsperiode, gegroepeerd in zeven thema's: oorlog, bezetting, bevrijding, verzet, terreur, discriminatie en slachtoffers.