Deurningen, Herdenkingsplek vliegveld Twente

Geschiedenis

Het monument herinnert aan de 12 oorlogsslachtoffers van vliegveld Twente. Eén slachtoffer is nog steeds niet geïdentificeerd. De slachtoffers werden in het najaar van 1944 zonder vorm van proces gefusilleerd op vliegveld Twente. Hun lichamen werden begraven in bomtrechters. Pas twee jaar later werden de eerste lichamen gevonden, in een uithoek van het vliegveldterrein, een eind van de Weerseloseweg.Oprichting Het monument is tot stand gekomen op initiatief van Vereniging Heemkunde oalde gemeente Weersel. De heemkunde heeft samen met Oranje Comité Deurningen en 2 familieleden van de slachtoffers het monument gerealiseerd.Onthulling Het monument is op 8 oktober 2021 onthuld door nabestaanden en betrokkenen.

Info

Vorm en materiaal De Herdenkingsplek vliegveld Twente in Deurningen (gemeente Dinkelland) bestaat uit een informatiebord, een bankje met tekst en een gedenksteen met plaquette.Tekst De tekst op het bankje luidt: 'KIJKEND IN DE VERTE WORDT HET STIL IN MIJ...'De tekst op de plaquette luidt: 'OP HET WEERSELOSE GEDEELTE VAN HET VLIEGVELD WERDEN IN SEPTEMBER EN OKTOBER 1944 DE VOLGENDE VERZETSMENSEN EN JOODSE ONDERDUIKERS GEFUSILLEERD EN BEGRAVEN.PAS IN OKTOBER 1947 WERDEN HUN LICHAMEN GEVONDENHERMAN VAN COEVORDEN 19 JR. EDUARD DENNEBOOM 54 JR. BERNARDUS EVERS 32 JR. JULES HAECK 50 JR. GERRIT HULSBEEK 34 JR. JANNES HULSBEEK 25 JR. JEANETTE MEIJERS-SPIER 37 JR. GEERT SCHOONMAN 27 JR. HEDWIG WOLFF-MASCHKE 71 JR. RIKA VAN ZUIDEN-TEN BRINK 50 JR. HESSELS ZWARTS 26 JR. ONBEKENDE ONDERDUIKEROPDAT WIJ NIET VERGETEN ...'

Overige info