Dirkshorn, 'Vliegersmonument'

Artiest:Marinus Schiffer
Dirkshorn, 'Vliegersmonument'

Het 'Vliegersmonument' in Dirkshorn (gemeente Schagen) is opgericht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en aan de op 3 juli 1942 bij Dirkshorn verongelukte bemanning van een Britse Wellington bommenwerper. Twee bemanningsleden hebben de crash overleefd, flt. sgt. Garret en sgt. Morrison.

De namen van de vijf slachtoffers van de bommenwerper luiden:

Flt.Sgt. W. Adamson, Off. W.R. Allison, Sgt. J.A. Eyers, Sgt. R.J. Liversuch en Plt. Off. P.R.V. Sullivan.

De Wellington bommenwerper AD 605 van het 109e Squadron van de Royal Air Force was in de nacht van 2 op 3 juli 1942 opgestegen vanuit de vliegbasis Stradishall, Suffolk in Engeland. Die nacht werd het toestel neer neergehaald door een Duitse Messerschmidt en stortte neer in het Woudmeer nabij Dirkshorn. Hierbij kwamen vijf van de zeven bemanningsleden om het leven.

Oprichting
In 1983 nam toenmalig burgemeester W.Wesselink het voortouw om het vliegtuigwrak te bergen, gezien het feit dat er zich nog twee slachtoffers diep in de grond in het vliegtuigwrak bevonden. De berging was succesvol, en de twee slachtoffers konden op 14 januari 1983 worden bijgezet bij hun collega's op de oorlogsbegraafplaats in Bergen (Noord-Holland). Een van de propellers van het vliegtuig werd gebruikt om het 'Vliegersmonument' uit te vervaardigen.

Het monument is onthuld op 4 mei 1983 door J. Hoetmer.

Het 'Vliegersmonument' in Dirkshorn (gemeente Schagen) is een gehavende propeller, geplaatst op een voetstuk van kinderkopjes. Op het voetstuk is een goudkleurig gedenkplaatje aangebracht.

Teksten
De tekst op de voorzijde van het voetstuk luidt:

'1940-1945

VOOR HEN
DIE VIELEN'.

Op het gedenkplaatje zijn de namen van vijf omgekomen bemanningsleden van een Wellington bommenwerper aangebracht:

W. ADAMSON FLIGHT- SERGEANT/AIRGUNNER - 645649 - 20 JAAR - ROYAL AIRFORCE
W.R. ALLISON - WARRANT OFFICER - 550785 - 23 JAAR - ROYAL AIRFORCE
J.A. EYERS - RADIO OBSERVER - 1323684 - 32 JAAR - ROYAL AIRFORCE
R.J. LIVERSUCH - SERGEANT - 1257329 - 20 JAAR - ROYAL AIRFORCE
P.R.V. SULLIVAN - PILOOT - 403385 - 26 JAAR - ROYAL AUSTRALIAN AIRFORCE.'

Restauratie en wijziging
Het gedenkplaatje is in 2002 op het voetstuk bevestigd. In 2007 is het monument gerenoveerd.

Locatie
Het monument is geplaatst ten oosten van het voormalige gemeentehuis aan de Raadhuisstraat te Dirkshorn (gemeente Schagen).

Bronnen

• Gemeente Harenkarspel;
  • Historische Vereniging Harenkarspel;
  • Krantenartikel in het Noordhollands Dagblad van 26 april 2007.