Drachten, 'Joods Monument'

Artiest:H. Rusticus
Drachten, 'Joods Monument'

Het 'Joods monument' in Drachten (gemeente Smallingerland) is opgericht ter nagedachtenis aan veertien joodse medeburgers die tijdens de Tweede Wereldoorlog in de concentratiekampen Auschwitz en Sobibor om het leven zijn gekomen.

De namen van de veertien slachtoffers luiden:

Betje Benninga, Rozette Benninga, Dina van Leer, Mozes van Leer, Vrougje van Leer, Veronica Esje van Leer-Zwarts, Hinderika Mozes, David Julius Turksma, Dora Jacoba Turksma, Jacob Turksma, Mozes Turksma, Simon Turksma, Anna Zilverberg en Saartje Zilverberg.

De jongste was 10, de oudste was 57 jaar.

Oprichting
De oprichting van het monument was een initiatief van de heer H. Rusticus, voorzitter van de Vereniging Drachten-Kiryat Ono. Het gedenkteken is tot stand gekomen met behulp van financiële steun door de gemeente Smallingerland.

Onthulling
Het monument is onthuld op 19 april 2001 (Jom Hasjoa, de Joodse Holocaust-herdenkingsdag) door de 81-jarige heer Herman Zilverberg uit Drachten. Hij heeft diverse concentratiekampen overleefd en is in 1945 door de Amerikanen in Dachau bevrijd. Hij is in Friesland de enige van de kamp-overlevenden die nog in leven is. Jaarlijks vindt er op 25 april bij het monument een kranslegging plaats.

Vorm en materiaal
Het 'Joods monument' in Drachten (gemeente Smallingerland) is een sculptuur, bestaande uit veertien zuilen van verschillende lengtes die van boven zijn afgekapt. Op elke zuil staat de naam van een joodse slachtoffer. Tevens is een gele davidster op de zuilen aangebracht.

Symboliek
De afgekapte zuilen geven aan dat de levens van de slachtoffers ruw zijn afgebroken. Bovendien zijn de zuilen tegen elkaar geplaatst om te symboliseren dat de joden in de concentratiekampen steun bij elkaar zochten.

Digitaal Joods Monument
De joodse oorlogsslachtoffers die op dit gedenkteken vermeld staan, zijn tevens opgenomen in het 'Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland'. Hierin vindt u meer informatie over deze personen met waar mogelijk een korte biografie, familierelaties en adresgegevens.

Onder het kopje 'Geschiedenis' op deze pagina kunt u op een persoonsnaam klikken om doorverwezen te worden naar het Digitaal Joods Monument.

Locatie
Het monument bevindt zich in het Van Haersmapark, gelegen aan de Stationsweg te Drachten (gemeente Smallingerland).

Bronnen

• De heer H. Rusticus;
  • Joodse Oorlogsmonumenten in de provincie Friesland van H. Hamburger en J.C. Regtien, met medewerking van Fr. van Echten (Bedum, Uitgeverij Profiel, 2001). ISBN 90 5294 222 6, zie aanvulling op www.joodseerfeniswinsum.nl.