Dundee, Onderzeebootmonument

Ter nagedachtenis van de 296 bemanningsleden en commando’s, die tijdens de Tweede Wereldoorlog op zee zijn omgekomen, is in het Britse Dundee een monument onthuld. Zes onderzeeboten, waaronder de 2 Nederlandse O-13 en O-22, 2 Britse, 1 Noorse en 1 Russische zijn nog steeds 'op patrouille', oftewel niet teruggekeerd.

De Nederlandse onderzeeboten gingen in februari 1941 waarschijnlijk door Duitse zeemijnen ten onder. Er waren 73 Nederlandse slachtoffers.

Dundee herbergde van 1940 tot 1946 de 9e onderzeebootflottielje. Deze flottielje bestond uit Britse, Franse, Nederlandse, Noorse en Poolse onderzeeboten.

Onthulling
Bij de onthulling van het Onderzeebootmonument op 17 september 2009 waren de Nederlandse ambassadeur en enkele militaire functionarissen aanwezig.

Vorm en materiaal
Het Onderzeebootmonument bestaat uit acht donker marmeren platen. De grootste is 3m hoog en 3m breed. De kleinere zijn 1,2m hoog en 1,2m breed. Op de platen zijn de namen aangebracht van de bemanning van zes onderzeeboten.

Het Onderzeebootmonument staat in Victoria Dock te Dundee, Schotland.

Bronnen