Ebensee, Nederlandse plaquette

Artiest:Emanuel Glatt

Geschiedenis

De Nederlandse plaquette in Ebensee (deelstaat Opper-Oostenrijk) is opgericht ter nagedachtenis aan 47 Nederlanders die in het werkkamp Gusen zijn omgekomen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog had Oostenrijk vijftig concentratiekampen.Tussen 8 augustus 1938 en 5 mei 1945 zijn circa 200.000 mensen in deze kampen gevangengezet. Ongeveer de helft van hen heeft het niet overleefd. In dit netwerk van kampen fungeerde Mauthausen als 'Hauptlager' (hoofdkamp). KDO Ebensee was een nevenkamp.

Vlak na de Oostenrijkse 'Anschluß' (aansluiting) in maart 1938 kwam SS-chef Heinrich Himmler naar Mauthausen om de 'Wiener Graben' te bezichtigen. Onder het parool 'Vernichtung durch Arbeit' (vernietiging door arbeid) besloot hij dat deze steengroeve een uitstekende plek was voor een concentratiekamp.

Onder leiding van de SS werd het terrein opgedeeld in overzichtelijke barakken. Zoveel mogelijk mensen werden in een zo'n klein mogelijke ruimte gepropt en ingedeeld op basis van nationaliteit en 'Arbeitseinsatz'. Gevangenen die in opdracht van de Gestapo vermoord dienden te worden, werden ingezet in de steengroeve. Hier moesten zij zware granietstenen de 'Todesstiege' opdragen. Vooral de joodse gevangenen was een dergelijk lot toebedeeld.

Onthulling
Het monument is onthuld op 5 mei 2006.

Vorm en materiaal
De Nederlandse plaquette op de gedenkplaats Gusen in Langenstein (deelstaat Opper-Oostenrijk) is van zwarte natuursteen en zit achter plexiglas.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'OPGEDRAGEN AAN DE NAGEDACHTENIS
VAN DE NEDERLANDSE SLACHTOFFERS
VAN KDO EBENSEE

[57 namen]

5MEI 2006 STICHTING VRIENDENKRING MAUTHAUSEN.'

Overige info

Locatie
De plaquette bevindt zich op de gedenkplaats, gelegen aan de Kirchengasse in Ebensee (deelstaat Opper-Oostenrijk).

Bron
Stichting Vriendenkring Mauthausen.