Frankfurt am Main, 'De Vallende Man' op Nederlands ereveld

Het Nederlands ereveld in Frankfurt am Main (deelstaat Hessen) herinnert aan 998 Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Zuid-Duitsland zijn omgekomen. Tevens worden alle Nederlanders in herinnering gebracht die de concentratiekampen en commando's Dachau, Flossenburg en Natzweiler niet hebben overleefd.

Onthulling
Het ereveld is ingewijd op 10 juli 1956.

Onderhoud
De Nederlandse Oorlogsgravenstichting heeft in Duitsland zeven erevelden aangelegd, die in samenwerking met de Duitse autoriteiten worden beheerd. Deze liggen in Bremen, Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg, Hannover, Lübeck en Osnabrück. Hier zijn Nederlandse slachtoffers van de concentratiekampen en 'Arbeitseinsatz' begraven en Nederlanders die door andere oorzaken omkwamen in Duitsland.

Behalve graven zijn er ook gedenktekens met de namen van Nederlanders die in Duitsland het leven lieten, maar niet begraven konden worden op een ereveld. Bij alle zeven erevelden zijn borden geplaatst met historische achtergrondinformatie, in het Nederlands en Duits.

Vorm en materiaal
'De Vallende Man' op het Nederlands ereveld in Frankfurt am Main (deelstaat Hessen) is een bronzen beeld van een achterovervallende, naakte mannenfiguur. Het beeld is geplaatst op een voetstuk van Franse kalksteen. Op het voetstuk is een afbeelding van de Nederlandse leeuw aangebracht. Het beeld is 2 meter hoog.

Tekst
De tekst op het voetstuk van het beeld luidt:

'TER NAGEDACHTENIS AAN
DE NEDERLANDSE OORLOGSSLACHTOFFERS
VAN DE CONCENTRATIEKAMPEN EN COMMANDO'S
DACHAU, FLOSSENBURG EN NATZWEILER.'

Symboliek
'De Vallende Man' staat symbool voor allen die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben ingezet om Nederland te bevrijden en daarbij zijn doodgeschoten, geëxecuteerd, vermoord of gestorven in een van de concentratiekampen. Het staat ook voor hen die omkwamen bij gevechten, ten gevolge van bombardementen of andere oorlogshandelingen.

Het beeld van Cor van Kralingen staat tevens op het militaire erehof op begraafplaats 'Crooswijk' in Rotterdam, op begraafplaats 'Essenhof' in Dordrecht en bij de Nederlandse oorlogsgraven op begraafplaats 'Duinhof' in IJmuiden. Ook bevindt het beeld zich op de Nederlandse erevelden in Engeland (Mill Hill), Noorwegen (Oslo), Frankrijk (Orry-la-Ville), Oostenrijk (Salzburg) en op de in Duitsland gelegen erevelden te Hamburg en Hannover.

Locatie
Het ereveld maakt deel uit van het Waldfriedhof, gelegen aan de Burgenlandweg in de wijk Oberrad te Frankfurt am Main (deelstaat Hessen).

Bron
De Nederlandse Oorlogsgravenstichting.