Garrelsweer, monument voor de familie Cohen

Het monument herinnert de inwoners van Garrelsweer aan de familie Cohen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de bezetter is gedeporteerd en omgebracht.De namen van de leden van de familie Cohen luiden:Filippus Salomon Cohen, Kaatje Cohen, Salomon Filippus Cohen en Mietje Cohen-Gans.Oprichting De oprichting van het monument was een initiatief van de Stichting Historie Garrelsweer.Onthulling Het monument is onthuld in 1992.

Vorm en materiaal Het monument voor de familie Cohen in Garrelsweer (gemeente Eemsdelta) bestaat uit twee zwarte gedenkstenen. De grote steen ingemetseld in een bakstenen muurtje. In een verbreding aan de rechterzijde van de muur is de tweede, kleinere gedenksteen ingemetseld. Hierop is een afbeelding van een menora aangebracht.Tekst De tekst op de grote gedenksteen luidt:'WIE KAN HUN LIJDENSWEG VERSTAAN TER HERINNERING AAN FILIPPUS SALOMON COHEN + TE GARRELSWEER 15-1-1880 † TE SOBIBOR 20-3-1943 MIETJE COHEN-GANS + TE UITHUIZEN 5-1-1884 † TE SOBIBOR 20-3-1943 KAATJE COHEN + TE GARRELSWEER 25-11-1908 ONDERGEDOKEN TE OOSTHUIZEN N.H. ALDAAR OPGEPAKT 21-1-1944 AFGEVOERD UIT WESTER- BORK 3-3-1944 † TE AUSCHWITZ 6-3-1944 SALOMON FILIPPUS COHEN + TE GARRELSWEER 25-10-1910 † TE AUSCHWITZ 12-8-1942 AL WERD HUN LEVEN HIER WREED AFGESNEDEN HUN NAMEN LEVEN IN ONS MIDDEN VOORT.'Symboliek De menora staat symbool voor constante goddelijke aanwezigheid.Digitaal Joods Monument De joodse oorlogsslachtoffers die op dit gedenkteken vermeld staan, zijn tevens opgenomen in het 'Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland'. Hierin vindt u meer informatie over deze personen met waar mogelijk een korte biografie, familierelaties en adresgegevens.Onder het kopje 'Geschiedenis' op deze pagina kunt u op een persoonsnaam klikken om doorverwezen te worden naar het Digitaal Joods Monument.

Locatie Het monument staat in de tuin van de familie Hofstede, aan de Trekweg in Garrelsweer (gemeente Eemsdelta).BronJoodse oorlogsmonumenten in de provincie Groningen van H. Hamburger en J.C. Regtien, met medewerking van Fr. van Echten. (Bedum, Uitgeverij Profiel, 1998). ISBN 90 5294 172 6.