Giessenburg, vliegeniersmonument Giessenlanden

Artiest:Paul Pallandt
Giessenburg, vliegeniersmonument Giessenlanden

Het vliegeniersmonument Giessenlanden (gemeente Molenlanden) is opgericht ter herinnering aan de bemanning van de zes geallieerde vliegtuigen die in de gemeente Giessenlanden zijn neergestort tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarbij zijn veertien van de zesendertig bemanningsleden gesneuveld. De omgekomen bemanningsleden waren afkomstig uit Amerika (2), Canada (1) en Groot-Brittannië (11).

Het betreft de volgende crashes:
12 juni 1943: RAF Halifax II JB785 (Giessen – Nieuwekerk) 22 juni 1943: USAAF B-17F 42-5877 (Arkel)
14 juli 1943: RAF Halifax II JB801 (Peursum)
28 juli 1943: USAAF B-17F 42-3116 (Hoogblokland)
29 november 1943: USAAF P-47D 42-22484 (Giessen – Oudkerk)
22 februari 1944: USAAF P-51B 43-6741 (Giessen – Oudkerk)

De inzittenden per crash waren:

12-6-1943 Giessen-Nieuwkerk:
Ronald H. Boone, Ernest Cassingham, Francis J. Greenwood, George R. Herbert, Robert H. Makin, Frank Stewart, Archibald V. Wallace

14-7-1943 Peursum:
Geoffrey Bowden, Jack Chaplin, Wyndham H. Harries, Peter Horrocks, Charles D. A. Hosken, Arthur S. Jelfs, Richard W. Rouse.

22-6-1943 Arkel:
Louis S. Chadwick, Robert I. Clark, Emillio B. Galli, Edward J. Kelso, Alcario J. Lobato, Sidney J. Loveless, John T. McNew, Purcell L. Rae, Harold G. Russell, Sam Sacco.

28-7-1943 Hoogblokland:
Jerre M. Algeo, Albert E. Brown, William J. Mahoney, Stephen Maksin, Robert M. Martin, Ledford T. Mays, Louis M. Peys, Harold W. Porter, Sebastian Stavella, Vincent R. Tenisci.

29-11-1943 Giessen-Oudekerk:
Richard E. Peery.

22-2-1944 Giessen-Oudekerk:
Albert C. Lichter.

Oprichting
De oprichting van het vliegeniersmonument is een initiatief van dhr. Peter den Tek. Het monument is gerealiseerd door de Stichting Vliegeniersmonument WOII. De stichting is opgericht ter gelegenheid van 70 jaar bevrijding en bestaat uit vertegenwoordigers van historische en geschiedkundige verenigingen uit Giessenlanden.

Het monument is onthuld door Prof.mr. Pieter van Vollenhoven, hierbij geassisteerd door de jongste en de oudste van de aanwezige nabestaanden. Bij de plechtigheid waren 50 nabestaanden van de bemanningsleden aanwezig. Ook de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht, enkele veteranen als erewacht, de commissaris van de koning van de provincie Zuid-Holland (de heer J. Smit), de waarnemend burgemeester van de voormalige gemeente Giessenlanden (de heer W. ten Kate), de winnares van de scholierenwedstrijd (Emy van Pelt, zij las haar winnende gedicht voor), het bestuur van de stichting en vele andere genodigden en belangstellenden waren bij deze plechtigheid aanwezig.

Het vliegeniersmonument Giessenlanden (gemeente Molenlanden) bestaat uit een sculptuur van cortenstaal. Uit de plaat van cortenstaal, die de vorm heeft van een gestileerde vliegtuigvleugel, zijn aan de bovenkant de contouren van drie vliegtuigen gestempeld. Ook de locaties van de verschillende crashes zijn uitgespaard. De stalen plaat steekt als een scherpe punt in de aarde. Hierbij doorkruist de plaat een zeshoekig voetstuk van cortenstaal dat bestaat uit zes driehoeken die schuin omhoog oplopen tot een punt. Op deze schuine zijdes zijn metalen plaquettes aangebracht. Hierop staat meer informatie over de neergestorte vliegtuigen zoals het type vliegtuig, het serienummer van het vliegtuig, de polder waar het vliegtuig is neergekomen en de namen van de bemanningsleden. Dit geheel bevindt zich in het midden van een rond betegeld pleintje van grijs baksteen. Langs het monument loopt een pad met gele tegels.

Tekst
De tekst op de plaat luidt:

'GIESSEN - OUDEKERK
PEURSUM