Goes, oorlogsmonument

Artiest:A.D. Copier
Goes, oorlogsmonument

Geschiedenis

Het oorlogsmonument in Goes is opgericht ter nagedachtenis aan alle stadsgenoten die tijdens de Tweede Wereldoorlog in de strijd tegen de bezetter zijn omgekomen. Tevens worden met een gedenkplaat militairen uit Goes herdacht die bij de politionele acties in het voormalige Nederlands-Indië sneuvelden.

De klok wordt elke zaterdag tussen 18.00 en 18.15 uur geluid ter nagedachtenis aan de gesneuvelde medeburgers en de slachtoffers van de watersnoodramp in 1953. Ook luidt de klok tijdens de dodenherdenking op 4 mei.

Onthulling
Het monument is onthuld in juni 1948.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Goes bestaat uit twee bronzen plaquettes en een luidklok. De gedenkplaten zijn aangebracht in een boogvormige nis van witte natuursteen met ornamenten. Op de bovenste plaat is in reliëf een luidklok te zien, op de onderste plaat het Ereteken voor Orde en Vrede, bestaande uit een helm, een zwaard en een palmtak. Voor de nis is een gietijzeren hekwerk geplaatst.

Teksten
De tekst op de bovenste plaquette luidt:

'DE KLOK IN DEZE TOREN WORDT GELUID
TER EERBIEDIGE NAGEDACHTENIS
AAN DE STADSGENOTEN DIE VIELEN
IN HET VERZET 1940-1945.'

De tekst op de onderste plaquette luidt:

'1945 1962

NEDERLANDS INDIË

TER HERINNERING AAN DE GESNEUVELDEN UIT DEZE GEMEENTE
BEDENKT DAT ZIJ HUN LEVEN GAVEN TIJDENS DE UITVOERING
VAN HUN OPDRACHT VOOR HET VADERLAND.

VERENIGING OUD MILITAIREN INDIËGANGERS.'

Wijziging
De tweede gedenkplaat is in 2004 aan het monument toegevoegd. De gedenkplaat was een initiatief van de Vereniging Oud Militairen Indiëgangers.

Overige info

Locatie
Het monument is een onderdeel van het gemeentehuis, gevestigd aan de Grote Markt te Goes.

Bronnen

• Gemeente Goes;
  • De heer Theo Snijders;
  • Sta een ogenblik stil... Monumentenboek 19401945 van Wim Ramaker en Ben van Bohemen. (Kampen, Uitgeversmaatschappij J.H. Kok Matrijs, 1980). ISBN 90 242 0185 3.
De publicatie Het stadhuis te Goes van M.A. Prins-Schimmel (Middelburg, 1988).