Goirle, herdenkingsmonument

Artiest:Nico de Wit
Goirle, herdenkingsmonument

Geschiedenis

Het herdenkingsmonument in Goirle is opgericht ter nagedachtenis aan alle medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen om het leven zijn gekomen.

Oprichting
Aanleiding van oprichting van het monument was dat het college van B&W van Goirle met dit monument de 4 mei-herdenking een extra dimensie heeft willen geven en zo een brug heeft willen slaan tussen heden en verleden.

Onthulling
Het monument is onthuld op 4 mei 1995 door burgemeester P. v.d. Baar.

Vorm en materiaal
Het herdenkingsmonument in Goirle bestaat uit twee bronzen gedenktafels. Eén tafel wijst omhoog en staat symbool voor de toekomst. Deze tafel is smal van onderen en loopt naar boven wat breder uit. De andere tafel wijst naar beneden en staat symbool voor het verleden. Deze tafel is breed van boven en loopt smaller uit naar beneden. In het gedenkteken bevindt zich een koker met namen van oorlogsslachtoffers uit Goirle. De tafels staan op een ovale verhoging. Beide tafels zijn 90 centimeter hoog en 1 meter 14 breed.

Teksten
De tekst op de tafel van de toekomst luidt:

'JOUW NAAM
HANG IK ZINGEND AAN DE HEMEL
SCHRIJF IK JUICHEND IN HET ZAND
GEBOREN BEN IK JOU TE KENNEN
TE DRAGEN DOOR DE TIJD.'

De tekst op de tafel van het verleden luidt:

'WAT EENS WAS
EEN HELSE POOLNACHT
EEN BESCHADIGD HUIS
VOL WEERLOZE SLACHTOFFERS
VAN EEN BAR REGIME
NOOIT WIL IK VERGETEN
1940-1945.'

Wijziging
Op 1 januari 2006 zijn de gedenktafels verplaatst naar het voorterrein van het Cultureel Centrum Jan Van Besouw aan de Kloosterstraat te Goirle.

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich op het voorterrein van het Cultureel Centrum Jan van Besouw aan de Kloosterstraat te Goirle.

Bronnen

• De heer G. Kobes;
  • De heer Ad van der Velden.

• Gemeentearchief Goirle, 1972-1996.
    Inventaris nummer 2321.
    Oranjeplein 1
    5051 LT Goirle;
  • Goirle 1940-1945. Een grensdorp bedreigd, bezet en bevrijd van B. Loonen (red.) Hoofdstuk 14: Droeve Tijdingen van G. Kobes (Goirle, 1994).