Gortel, gedenkzuil aan de Gortelseweg

De vijfde gedenkzuil in Vaassen (Epe) is ter nagedachtenis aan de Britse Sterling R9168 bommenwerper met de bijnaam T-for Tommy die op 16 december 1942 neerstortte. De omgekomen vliegers werden begraven op de Oude Begraafplaats aan de Oude Tongerenseweg in Epe.

Oprichting
Het initiatief voor de oprichting van het monument kwam van de stichting Broken Wings.

Het monument is onthuld op 2 mei 2009 door mevrouw H. Irons en de heer J. van Laar.

Vorm en Materiaal
Het monument in Gortel (Epe) is een gedenkzuil.

Symboliek
Het monument is de vijfde zuil van het zuilenproject van de stichting Broken Wing '40-'45. Veel mensen hebben zich in en na de Tweede Wereldoorlog ingezet voor slachtoffers, nabestaanden en overlevenden van de luchtoorlog boven Vaassen. Stichting Broken Wings eert deze mensen door het plaatsen van een gedenkzuil. De stichting streeft er naar om op diverse memorabele plekken in Vaassen een zuil te plaatsen en een historische fietsroute langs deze zuilen aan te leggen. Het monument aan de Gortelseweg fungeert tevens als verwijzing naar het T-for Tommy monument aan het Veenwegje in het bos van Gortel.

De volgende monumenten zijn onderdeel van het zuilenproject van stichting Broken Wings:

Locatie
Het monument bevindt zich aan de kruising van de Gortelseweg en het Veenwegje te Gortel.

Bron
Stichting Broken Wings '40-'45.