Gouda, gedenkplaats Joodse stadgenoten 1940-1945

De gedenkplaats Joodse stadgenoten 1940-1945 herinnert de inwoners van Gouda aan alle tijdens de oorlogsjaren 1940-1945 om het leven gebrachte Joden uit Gouda.

Onthulling
Op 17 juni 1994 werd het gerestaureerde Metaheerhuis geopend als een gedenkplaats.

Vorm en materiaal
De gedenkplaats Joodse stadgenoten 1940-1945 in Gouda (gemeente Gouda) bestaat uit een gedenkruimte waarin vijf panelen van glas zijn aangebracht. Op deze plaquettes is in zwarte letters tekst aangebracht. In het Hebreeuws en in het Nederlands zijn op twee panelen de woorden uit Jesaja 25: 8 aangebracht. Op drie andere panelen zijn de namen van omgebracht Joodse stadgenoten aangebracht. In de gedenkruimte bevinden zich tevens een twee gedenkboeken waarin op iedere bladzijde één naam met geboorte- en overlijdensgegevens, de naam van de eventuele huwelijkspartners en het laatst bekende woonadres in Gouda is opgeschreven.

Tekst
De tekst op de linker plaquette luidt:
'HIJ LAAT DE DOOD
VOOR ALTIJD VERDWIJNEN,
GODM DE EEUWIGE, ZAL
DE TRANEN VAN ALLE
GEZICHTEN WISSEN.
DE SMAAD ZIJN VOLK
AANGEDAAN ZAL HIJ
VAN HEEL DE AARDE
VERWIJDEREN.
WANT DE EEUWIGE
HEEFT HET GEZEGD.

Jesaja 25: 8.'

Locatie
De gedenkplaats Joodse stadgenoten 1940-1945 bevindt zich in het Metaheerhuis en is te bereiken via de poort aan Oosthaven 31, te Gouda (gemeente Gouda). Het monument is niet publiek toegankelijk.

Tweemaal per jaar is de tuin van Oosthaven 31 opengesteld en is de gedenkplaats voor een ieder toegankelijk.Op de avond van 4 mei wordt er een korte plechtigheid gehouden die voorafgaat aan de dodenherdenking op de Markt.Verder is het Metaheerhuis te bezoeken op de jaarlijkse Open Monumentendag, de tweede zaterdag in september.

Daarnaast is er altijd bezoek op afspraak mogelijk: info@goudsmetaheerhuis.nl.

Bron
Stichting Gouds Metaheerhuis.