Groningen, 'Ook hier'

Artiest:Peter de Kan

Het monument 'Ook Hier' in Groningen is opgericht ter nagedachtenis aan de voormalige bewoners van de Folkingestraat die tijdens de oorlog weggevoerd zijn. Vóór de oorlog bevond zich in de Folkingestraat een joodse gemeenschap. Na de oorlog was er van deze gemeenschap weinig meer over.

Oprichting
Na de oorlog zijn er lange tijd geen gedenktekens geweest voor Joodse slachtoffers uit Groningen. In 1996 schreef de gemeente Groningen een kunstwedstrijd uit onder de naam 'Verbeeld verleden' om de geschiedenis van de Folkingestraat te herdenken. 'Ook Hier' was één van de winnaars van deze wedstrijd. Het andere oorlogsmonument dat deze wedstrijd won is 'Portaal' in de Folkingestraat, Groningen.

Vorm en materiaal
'Ook Hier' in Groningen is een monument op de zijgevel van het pand op de Folkingestraat 9. Uit de bakstenen gevel is op 10 meter hoog de tekst '(weggehaald)' gefreesd. De tekst in 3,30 meter breed.

Tekst(en)
De tekst op de gevel luidt:

'(WEGGEHAALD)'

Symboliek
De tekst is op een zijgevel op 10 meter hoog geplaatst. Daardoor is het niet direct vanuit de straat te zien. Dit symboliseert dat de herinnering niet verdwenen is, maar naar de marge verplaatst is. De tekst is uit de gevel gefreesd en staat tussen haakjes, wat de leegte en het gemis van de oude Joodse gemeenschap symboliseert.

Bron(nen)

• Staat in Groningen
  • Yolanda Veld. De verbeelding van de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog, Gedenksculptuur in Groningen. blz 78-80.