Hellendoorn, geallieerd erehof

Het geallieerde erehof herinnert de inwoners van Hellendoorn aan vijftien militairen van het Britse Gemenebest die tijdens de Tweede Wereldoorlog in de omgeving zijn gesneuveld. Een aantal van hen waren bemanningsleden van een RAF-vliegtuig dat op 15 oktober 1942 in Hellendoorn is neergestort.

De namen en sterfdata van de vijftien militairen luiden:

Donald William Ashworth (20-6-1942), Arthur Ewart Bell (15-10-1942), Barton Chadwick (20-6-1942), William Edward Collis (20-6-1942), Ronald William Doidge (20-10-1944), Ernest George Edwards (15-10-1942), Alec Elliott (5-1-1945), Weiland Fairfax Ensor (15-10-1942), Stanley George Jenner (15-10-1942), Ronald Jones (15-10-1942), Leo McAuliffe (17-3-1945), Charles John Morgan (20-6-1942), Harry Arthur Payne (20-6-1942), Ivan James Vincent Wallaca (23-1-1945) en William Charles Warne (15-10-1942).

Oorlogsgravenstichting
De verspreid in Nederland gelegen Gemenebest oorlogsgraven zijn aangelegd en worden beheerd door de Commonwealth War Graves Commission (CWGC). Met de Oorlogsgravenstichting (OGS) zijn op basis van wederkerigheid onderhoudsafspraken gemaakt. Dit betekent dat de OGS verantwoordelijk is voor het onderhoud van Gemenebest oorlogsgraven in Nederland en de CWGC voor de Nederlandse oorlogsgraven op CWGC-erevelden in het buitenland. De OGS voert de werkzaamheden in nauwe samenwerking met de desbetreffende gemeente uit.

Vorm en materiaal
Het geallieerde erehof in Hellendoorn herbergt het stoffelijk overschot van vijftien gesneuvelde militairen. Bij elk graf is een identiek grafteken van witte natuursteen geplaatst, met in reliëf een embleem en een kruis.

Tekst
Op het toegangshek van de begraafplaats is een bord bevestigd met de tekst:

'OORLOGSGRAVEN VAN HET GEMENEBEST
COMMONWEALTH WARGRAVES.'

De Oorlogsgravenstichting, die op de verzorging toeziet, heeft middels een oorkonde in de wachtruimte blijk gegeven van haar erkentelijkheid voor de toegewijde aandacht voor de graven.

Symboliek
Het kruis is niet alleen een symbool van het christelijke geloof, maar herinnert tevens aan het offer dat de oorlogsslachtoffers brachten voor een leven in vrijheid.

Locatie
Het erehof maakt deel uit van de Algemene begraafplaats aan de Ninaberlaan te Hellendoorn.

Bronnen