Heumen, 'Monument voor Nederlandse Militairen'

Artiest:Jac Maris (1900-1996)
Heumen, 'Monument voor Nederlandse Militairen'

Geschiedenis

Het 'Monument voor Nederlandse Militairen' in Heumen is opgericht ter nagedachtenis aan de 24 militairen die op 10 mei 1940 in de strijd om de brug van Grave zijn gesneuveld. Al begin september 1940 was het monument voltooid en werd het aan de pers getoond.De namen van de 24 slachtoffers luiden:W.J. Angenent, J. Edink, J. Van Ewijk, W.L.H. Geerits, R.W. Groen, P.C. Den Hoedt, Kapt. J. Jonker, G. Koster, E.N. Kotten, H.J. van der Laar, J.J. van Lankveld, Ch.W. van de Poel, Dr. J. Postma, Th.J. Reckman, H.J. Schapink, J.B. Schomaker, M. Snijder, G.J. De Valk, H. van der Vlis, H.J. Vos, J. Van Der Wal, A.J.M. Willenborg, H.W. Wolf en W.J.J. Wouters.Bewakers hadden de sluisbrug van Heumen neergelaten voor leden van een Duits overvalcommando, die zich had verkleed als Nederlandse marechaussees en burgers. In de gevechten die volgden, sneuvelden 24 Nederlandse militairen. Door de felle tegenstand werd het de bezetter moeilijk gemaakt om de brug van Grave snel en onbeschadigd te veroveren.Tijdens de oorlog was het monument blijven staan in de tuin van Maris’ woning te Heumen, waar de soldaten van het 26e regiment infanterie ieder jaar op 10 mei bijeenkwamen.7 Het zou nog tot 31 mei 1947 duren totdat het monument definitief zijn mooie plaats kreeg bij de Heumense sluis en burgemeester G.J.C.A. Nillesen het kon onthullen.Onthulling Het monument is onthuld in 1947 door burgemeester G.J.C.A. Nillesen.

Info

Vorm en materiaal Het 'Monument voor Nederlandse Militairen' in Heumen is een wit beeld van een vrouwenfiguur die een gesneuvelde soldaat in haar armen vasthoudt. De kunstenaar koos voor een monument in kunststeen, gemaakt met een soort mortel, wat niet zo duur was als natuursteen. Het beeld is geplaatst op een bakstenen voetstuk met plaquette.Tekst De tekst op de plaquette luidt:'TER NAGEDACHTENIS AAN DE OP 10 MEI 1940 VOOR HET VADERLAND GESNEUVELDE SOLDATEN VAN 1-26 R.I. DR. J. POSTMA KAPT. J. JONKER J. VAN DER WAL M. SNIJDER E.N. KOTTEN J. EDINK W.J. ANGENENT W.L.H. GEERITS R.W. GROEN J. VAN EWIJK J.J. VAN LANKVELD H.W. WOLF W.J.J. WOUTERS P.C. DEN HOEDT G.J. DE VALK TH.J. RECKMAN G. KOSTER H.J. VAN DER LAAR CH.W. VAN DE POEL H.J. SCHAPINK J.B. SCHOMAKER H.J. VOS A.J.M. WILLENBORG H. VAN DER VLIS'.

Overige info

Locatie Het beeld staat op de hoek Monumentweg/Kapitein Postmalaan te Heumen.Bronnen
  • Ter nagedachtenis en ter bezinning - Oorlogs- en verzetsmonumenten in Nijmegen en omgeving van Margreet Janssen Reinen, Miep Janssen Reinen-Wannet en Ab Uijen. (Molenhoek 1994). ISBN 90-71832-25-2;
  • Jaarboek Numaga, gewijd aan heden en verleden van Nijmegen en omgeving, jaargang lVI– 2009.