Hilversum, HSV Wasmeer monument

Het HSV Wasmeer monument in Hilversum (Hilversum) is ter nagedachtenis aan vier voetballers van EMM'15 (in 1995 gefuseerd met Donar tot HSV Wasmeer), die als dwangarbeider in Duitsland door oorlogsgeweld om het leven kwamen.

De namen van de vijf slachtoffers luiden:

Th. de Jong, N. Ouwerkerk, J. Poort, A. Stoelers en Jac. van der Velsen.

Jacques van Velsen is op 17 oktober 1944 omgekomen bij een bombardement op Bremen, Nico van Ouwerkerk is op 10 december 1944 gewond geraakt bij een bombardement op Sevelen en 16 januari 1945 aan de gevolgen daarvan overleden, Tonnie Stoelers is op 26 september 1944 omgekomen bij een bombardement op Bremen, Teus de Jong is op juni 1943 overleden in Koblenz aan een hersenvliesontsteking en Jan Poort is op oktober 1943 omgekomen bij een bombardement op Kassel.

Onthulling
Het monument is onhuld in 1960.

Vorm en materiaal
Het HSV Wasmeer monument in Hilversum (Hilversum) is een gedenknaald met kruis. De zuil is geplaatst op een bakstenen voetstuk, waarin een mozaïek is aangebracht.

Tekst
De tekst op de gedenknaald luidt:

'IN MEMORIAM
TH. DE JONG
N. OUWERKERK
J. POORT
A. STOELERS
JAC V.D. VELSEN

ZO MOET GIJ LOPEN
DAT GE DE KAMPPRIJS BEHAALT

1940 - 1945'.

Locatie
Het monument staat naast de kantine van sportvereniging E.M.M. op sportpark Anna's Hoeve, gelegen aan de Minckelersstraat te Hilversum.

Bronnen