Holwert, monument op de Waddenzeedijk

Het monument op de Waddenzeedijk te Holwerd (gemeente Noardeast-Fryslân) is opgericht ter nagedachtenis aan vijf geallieerde vliegers van de Royal Air Force die hier op 26 juni 1943 sneuvelden. Hun Wellington bommenwerper HE 346 van het 166e squadron werd door een nachtjager van de bezetter neergeschoten en stortte neer in het Wad, even ten noorden van Holwerd.

De namen van de vijf gesneuvelde militairen luiden:

J. Ball, C.A. Mattress, A. Mortimer, N.R. Parry en J.P. Priestley.

Deskundigen waren lange tijd in de veronderstelling dat het gecrashte vliegtuig was neergekomen in het IJsselmeer. Door intensief onderzoek door de Koninklijke Luchtmacht en enkele particulieren is men uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het wrak van de Wellington in het Wad bij Holwerd lag.

Oprichting
De oprichting van het gedenkteken was een initiatief van oud-vlieger Martin Baal uit Australië. Het geld voor het gedenkteken is bijeengebracht door de Royal Air Force Association (een vereniging van oorlogsvliegers).

Het monument is onthuld op 24 juni 1992 door de voormalige Britse leider van het 166ste Royal Air Force Squadron, de heer J.W. Wright.

Het monument op de Waddenzeedijk in Holwerd (gemeente Noardeast-Fryslân) is een natuurstenen gedenksteen. De steen ligt op een gemetselde bakstenen verhoging.

Bronnen

Voor meer informatie
Tekens aan de weg - Tekens aan de wand, C. Reitsma (Leeuwarden, 1980). ISBN 9033020009.