Koudekerke, oorlogsmonument

Artiest:Architectenbureau Klokke (Zuil) en Philip ten Klooster (Leeuw met wapen)
Koudekerke, oorlogsmonument

Het oorlogsmonument in Koudekerke (gemeente Veere) is opgericht ter nagedachtenis aan negentien medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

De namen van de negentien slachtoffers luiden:

J.W. Barendsen, P. Barentsen, P.C. v.d. Heijden, J.G. v.d. Heijden-Schilman, M. Jobse, G. Joziasse, V. Kluijfhout, A. Koole-Bosschaar, J. Leijnse, N. Meulmeester, A. Roose, M. Roose, D. Simonse, D.J. de Steeur, M. de Steeur, J.F. v.d. Ven, J. Verhage, M.S. Vreeke-Boogaard en P.W. de Wijze.

De heer Van de Ven ligt begraven op de eregegraafplaats op de Grebbeberg in Rhenen.

Onthulling
Het monument is op 21 oktober 2011 opnieuw onthuld.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Koudekerke (gemeente Veere) is een ronde zuil van witte natuursteen in de klassiek monumentale Delftse stijl. De zuil is bekroond door de Nederlandse leeuw die een schild vasthoudt met het wapen van Koudekerke. De zuil is geplaatst op een tapse sokkel. Het gedenkteken is circa 3 meter hoog. Op de sokkel is tekst aangebracht die met goudkleurige verf is ingeschilderd. Het monument wordt omgeven door een groen metalen hekwerk met daarop goudkleurige dennenappels.

Tekst
De tekst op de voorzijde van de sokkel luidt:

'TER
GEDACHTENIS
VAN HEN DIE IN DE
OORLOGSJAREN
1940-1945
UIT KOUDEKERKE
HUN LEVEN LIETEN.'

Op de andere drie zijden van de sokkel zijn de namen van de omgekomen inwoners van Koudekerke aangebracht:

'J. LEIJNSE
J. VERHAGE
P. BARENTSEN
P.C. v.d. HEIJDEN
A. en M.ROOSE
A. KOOLE-BOSSCHAAR

G. JOZIASSE
P.W. de WIJZE
J.W. BARENDSEN
D.J. en M. de STEUR
J.G. v.d. HEIJDEN-SCHILMAN

M. JOBSE
D. SIMONSE
V. KLUIJFHOUT
J.F. v.d. VEN
N. MEULMEESTER
M.S. VREEKE-BOOGAARD.'

Wijziging
Het monument is gerestaureerd en verplaatst naar het grasveld bij de ingang Algemene Begraafplaats aan de Biggekerksestraat te Koudekerke (gemeente Veere). Na de verplaatsing is het monument omgeven door een hekwerk. Voorheen stond het monument op de begraafplaats. Het monument is op 21 oktober 2011 op een nieuwe locatie opnieuw onthuld. Op 11 oktober 2018 is er een wandelpad onthuld dat het monument met de bunkerroute aan de Zwigtmansweg verbindt. De aanleg van het wandelpad is gerealiseerd met financiele ondersteuning van onder andere de Gemeente Veere en de in 2015 toegekende Aanmoedigingsprijs 'Compliment voor een Oorlogsmonument' van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Locatie
Het monument is geplaatst op het grasveld voor de Algemene Begraafplaats aan de Biggekerksestraat te Koudekerke (gemeente Veere).

Bronnen

• Informatie afkomstig van de heer Theo Snijders;
  • Sta een ogenblik stil... Monumentenboek 1940|1945 van Wim Ramaker en Ben van Bohemen. (Kampen, Uitgeversmaatschappij J.H. Kok Matrijs, 1980). ISBN 90 242 0185 3;
  • www.omroepzeeland.nl;
  • de heer H. Kloosterman, Stichting Dorpsraad Koudekerke.

Overige informatie
Aan dit monument is op 21 april 2015 de Aanmoedigingsprijs Oorlogsmonumenten 2015 toegekend.

De prijs is uitgereikt door Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland, de provincie Zeeland en het Nationaal Comité 4 en 5 mei. In aanloop naar de prijsuitreiking zijn de vijf genomineerden door CTV Zeeland geportretteerd. Op de website Zeeuwse Ankers is het verhaalvan het monument te lezen en het filmportrette bekijken.