Leeuwarden, gedenksteen op de Joodse begraafplaats

De gedenksteen op de Joodse begraafplaats te Leeuwarden is opgericht ter nagedachtenis aan vijf leden van het Joodse gezin De Vries die in 1943 op transport zijn gesteld naar de vernietigingskampen en daar door de bezetter zijn omgebracht.

De namen van de vijf slachtoffers luiden: Aäron Beekman, Gesina Beekman-de Vries, Henriëtte de Groot, Bernard de Vries en Salomon de Vries.

Gesina Beekman-de Vries en haar man Aäron Beekman zijn op 26 maart 1943 in Sobibor om het leven gekomen.

Bernard de Vries en zijn vrouw Henriëtte de Groot zijn op 19 februari 1943 in Auschwitz overleden.

Salomon de Vries stierf op 31 maart 1943 in Auschwitz.

De gedenksteen op de Joodse begraafplaats te Leeuwarden is een grafzerk van natuursteen. Dit monument is een symbolisch graf.

Tekst
De tekst op de zerk luidt:

'TER NAGEDACHTENIS AAN
BERNARD DE VRIES GEB. 10-6-84
HENRIËTTE DE VRIES-DE GROOT GEB. 14-1-86
SALOMON DE VRIES GEB. 7-7-18
GESINA BEEKMAN-DE VRIES GEB. 14-4-17
AARON BEEKMAN GEB. 3-7-18

DIE ALLEN IN 1943 WERDEN GEDEPORTEERD
EN NIMMER TERUGKEERDEN.

'EN NIEMAND KENT HUN GRAF TOT OP DEZE DAG'
(NAAR DEUT. 34.6)'.

Hierboven staat een Hebreeuwse tekst.

Digitaal Joods Monument
De joodse oorlogsslachtoffers die op dit gedenkteken vermeld staan, zijn tevens opgenomen in het 'Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland'. Hierin vindt u meer informatie over deze personen met waar mogelijk een korte biografie, familierelaties en adresgegevens.

Onder het kopje 'Geschiedenis' op deze pagina kunt u op een persoonsnaam klikken om doorverwezen te worden naar het Digitaal Joods Monument.

Locatie
Het monument bevindt zich op de Joodse begraafplaats, gelegen aan de Jelsumerstraat in Leeuwarden.

• Verzetsmuseum Friesland: www.verzetsmuseum.nl;
  • Tekens aan de weg - Tekens aan de wand, C. Reitsma (Leeuwarden, 1980). ISBN 9033020009.