Leiden, monument in de Universiteitsbibliotheek

Geschiedenis

Het monument in de Universiteitsbibliotheek te Leiden is opgericht ter nagedachtenis aan twee assistenten van de Leidse universiteitsbibliotheek die 'in opdracht van de Rijkscommisaris van het bezette Nederlandsche gebied' op 23 november 1940 samen met 29 andere joodse medewerkers werden ontslagen. Elsa Oppenheim, 55 jaar oud, pleegde een half jaar later zelfmoord; Caroline van Loen werd in maart 1944 in Auschwitz vermoord.

Onthulling
Het monument is onthuld op 26 november 2003 door de de bibliothecaris in de UB van de Rijksuniversiteit Leiden. De onthulling van de gedenksteen was niet toevallig precies op de dag dat professor Cleveringa 63 jaar geleden zijn befaamde dappere rede hield tegen het ontslag van zijn collega-professor Meijer en tegen de Duitse bezetter.

Vorm en materiaal
Het monument in de Universiteitsbibliotheek te Leiden is een gedenksteen.

Tekst
De tekst op de steen luidt:

'TER HERINNERING AAN
ONZE OMGEKOMEN
BIBLIOTHEEKCOLLEGA'S
ELSA R. MOLHUYSEN-
OPPENHEIM (1885-1941)
CAROLINE VAN LOEN
(1886-1944).'

Digitaal Joods Monument
De joodse oorlogsslachtoffers die op dit gedenkteken vermeld staan, zijn tevens opgenomen in het 'Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland'. Hierin vindt u meer informatie over deze personen met waar mogelijk een korte biografie, familierelaties en adresgegevens.

Onder het kopje 'Geschiedenis' op deze pagina kunt u op een persoonsnaam klikken om doorverwezen te worden naar het Digitaal Joods Monument.

Overige info

Locatie
Het monument is geplaatst in de Universiteitsbibliotheek van de Rijksuniversiteit Leiden, gevestigd in het WSD-gebouw aan de Witte Singel te Leiden.

Bron
www.let.leidenuniv.nl