Linne, Vredesmonument

Artiest:Dolf Wong Lun Hing (ontwerp), Firma Van Vlodrop (uitvoering)
Linne, Vredesmonument

Geschiedenis

Het Vredesmonument herinnert de inwoners van Linne (gemeente Maasgouw) aan het leed dat de Tweede Wereldoorlog heeft veroorzaakt.

Onthulling
Het monument is onthuld op 4 mei 1982 door de burgemeester van Linne.

Vorm en materiaal
Het Vredesmonument in Linne (gemeente Maasgouw) is een bronzen beeld van een vrouwenfiguur met kind. Het beeld is geplaatst op een voetstuk van grote keien. Het beeld is 1 meter 20 hoog. Het voetstuk is 1 meter 30 hoog. Op het voetstuk is een plaquette met tekst aangebracht.

Teksten
De tekst of het monument luidt:

'VREDE IS HET KIND VAN LEED'.

Op de achterzijde van het monument is een kleine plaquette bevestigd met daarop de volgende tekst:

'VREDE
VREDESMONUMENT
1982
OTW. D. WONG'.

Symboliek
Het monument verwijst naar het leed dat de Tweede Wereldoorlog heeft veroorzaakt. De droefenis op het gezicht van de vrouw drukt het verlies van haar in de oorlog omgekomen echtgenoot uit. Het kind heeft daarentegen een vrolijke gezichtsuitdrukking. Hiermee wordt het jonge, prille en nog onbekommerde leven uitgebeeld.

Overige info

Locatie
Het monument is geplaatst op het gazon tussen de Tramweg en de Parallelweg te Linne (gemeente Maasgouw).

Bronnen

• Gemeente Maasgouw;
  • Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8;
  • oorlogsmusea.nl.