Londen, Koopvaardij-plaquette

De Koopvaardij-plaquette in Londen (regio Groot-Londen) is opgericht ter nagedachtenis aan vier personeelsleden van de Koninklijke Koopvaardij die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Engeland zijn omgekomen.

De namen en persoonsgevens van de slachtoffers luiden:

• Assistent-machinist Herbertus Marinus Boender: geboren op 13 november 1916 te Palembang NOI, overleden op 10 maart 1941 te Londen;
  • Stoker Arie Glimmerveen: geboren op 8 november 1902 te Rotterdam, overleden op 1 november 1940 te Londen;
  • Kapiteinsjongen Tamin: geboren op 1892 te Java, overleden op 14 maart 1942 te Londen;
  • Stoker Yen Fat: geboren op 16 juni 1901 te China, overleden op 7 september 1940.
Bijna alle schepen onder Nederlandse vlag waren vanaf juni 1942 gevorderd door de Nederlandse regering in Londen. Hun eerste plicht lag in het zich inspannen voor de bevrijding van Nederland. De rol van koopvaardijschepen was dermate belangrijk voor de geallieerde oorlogsvoering dat de schepen een gezocht doelwit waren voor de vijand.

Begin september 1939 ging het eerste Nederlandse handelsschip verloren, dat in de Noordzee op een Duitse mijn liep en zonk. Tot 10 mei 1940 verloor de Nederlandse koopvaardij al meer dan 35 schepen en kwamen meer dan 250 opvarenden om het leven. De Nederlandse koopvaardij heeft in die periode grote verliezen geleden. Honderden schepen zijn gezonken en meer dan 4.000 opvarenden - waaronder veel niet-Nederlanders - vonden de dood.

Vorm en materiaal
De Koopvaardij-plaquette in Londen (regio Groot-Londen) is ingemetseld en vervaardigd uit brons.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'NETHERLANDS
MERCHANT NAVY
ASST. MACH. H.M. BOENDER 10.3.1941
STOKER A. GILMMERVEEN 1.11.1940
KAPITEINSJONGEN TAMIN 14.3.1942
STOKER YEN FAT 7.9.1940.'

Locatie
De plaquette bevindt zich op de Tower Hamlets Cemetery, ingang Southern Grove, gelegen in het oosten van Londen (regio Groot-Londen). De begraafplaats is te bereiken met de metro: station Mile End.

Bron