Maastricht, monument op het Schildersplein

Artiest: Jan Sondeycker
Maastricht, monument op het Schildersplein

Geschiedenis

Het monument op het Schildersplein te Maastricht is opgericht ter nagedachtenis aan de 103 medeburgers die bij het bombardement van 18 augustus 1944 zijn omgekomen.

De bom viel in de omgeving van de Antonius Bieleveltstraat en het Albertiplein. Bij het bombardement werden verschillende fabrieken verwoest, honderden huizen in de buurt van het Sterreplein zwaar beschadigd en enkele tientallen met de grond gelijk gemaakt. Na het opruimen van het puin moesten 103 doden geborgen worden. Drie weken later werd de stad bevrijd.

Oprichting
De oprichting van het monument was een initiatief van de Maastrichtse Coöperatieve Woningbouwvereniging 'Beter Wonen'.

Onthulling
Het monument is onthuld in 1951.

Na een opknapbeurt is het gedenkteken voor een tweede keer onthuld op 17 september 1965 door de heer Harrie Veenhof, die bij het bombardement zwaar gewond was geraakt.

Vorm en materiaal
Het monument op het Schildersplein te Maastricht is een bronzen beeld van een gestileerde, opvliegende vogel. Het beeld is geplaatst op een voetstuk. Het beeld is 1 meter hoog. Het voetstuk is 1 meter hoog en 1 meter breed.

Tekst
De tekst op het gedenkteken luidt:

'AAN HEN DIE VIELEN
OP 18 AUGUSTUS 1944'.

Symboliek
De vogel staat symbool voor de bommenwerper die op 18 augustus 1944 een wijk in Maastricht heeft gebombardeerd.

Restauratie
Op 18 augustus 1964 werd het monument in ere hersteld, nadat het door baldadige jongeren was vernield en het beeld van de sokkel was verdwenen. Vanwege het kwetsbare keramiek werd het beeld in 1965 in brons gegoten.

Overige info

Bron
Limburgse monumenten vertellen 1940-1945
van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.