Maria-Hoop, 'Whitworth Whitley-monument'

Geschiedenis

Het monument in Maria-Hoop (gemeente Echt-Susteren) herinnert aan crash van een Whitworth Whitley bommenwerper van de Royal Air Force op 1 juli 1941. Hierbij kwamen alle vijf bemmaningsleden om het leven.

De namen van de vijf slachtoffers luiden: Sgt.James Bruckshaw- Sgt.Frank Gerald Coulby- Sgt.John Cruikshanks Newlands- F/O Artur Leslie Pullen- Sgt.Donald Sills.

In Pey is tevens een hoofdmonument geplaatst voor de vliegtuigbemanningen van de geallieerde strijdkrachten die in 1940-1945 in de gemeente Echt-Susteren zijn neergestort. Op elke crashplaatst is een klein gedenkteken geplaatst, waarvan dit monument er een is. In totaal zijn er zes kleine gedenktekens geplaatst.

Vorm en materiaal
Het 'Whitworth Whitley-monument' in Maria-Hoop (gemeente Echt-Susteren) is roestvrijstalen plaquette die is aangebracht op een houten paal. Boven op de paal is een 'V'-teken bevestigd. Het monument is circa 1 meter hoog, 25 centimeter breed en 25 centimeter lang.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'WITHWORTH WHITLEY T4233 DY-K
CRASHED 1-7-1941

JAMES BRUCKSHAW
FRANK GERALD COULBY
JOHN CRUIKSHANKS NEWLANDS
ARTHUR LESLIE PULLEN
DONALD SILLS'

Symboliek
De 'V'-vorm bovenop het monument is het symbool voor victory, voor onze bevrijders een bijzonder teken. Het letterbeeld staat ook voor de V van vrijheid, die wij door hun offers hebben gekregen. Het roestvrij staal benadrukt de onverwoestbare gevolgen van onze bevrijders.

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich aan de Annendaalderweg in Maria-Hoop (gemeente Echt-Susteren).

Bron
Stichting “Op Vleugels der Vrijheid” gemeente Echt-Susteren.