Markelo, Onderduikershol

Het onderduikershol in Markelo (gemeente Hof van Twente) herinnert de inwoners van Markelo aan de onderduikers die hier probeerden uit de handen van de bezetter te blijven.

Dit onderduikershol diende in de Tweede Wereldoorlog als tijdelijke schuilplaats voor onderduikers waaronder vermoedelijk ook Joodse families, want ze werd in de volksmond de “Jöddenkoel” genoemd. Deze schuilplaats werd uiteraard geheim gehouden en was slechts bekend bij enkele omwonenden. Deze voorzagen de onderduikers in het donker van etenswaren.

Oprichting
Aanleiding voor de oprichting van dit onderduikershol is de realisatie van de wandelroute Kerkepaden-Tichelroutes Markelo in 2008 op initiatief van de Stichting Cultuur Historische Elementen Rondom Markelo. Rondom De Kattenberg zijn meerdere elementen teruggebracht als verwijzing naar de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog.

Het monument wordt beheerd door de Stichting Cultuur Historische Elementen Rondom Markelo.

Het onderduikershol in Markelo (gemeente Hof van Twente) is een gat in de grond met daarover een dak van houten palen en aarde. Bij het onderduikershol is een informatiebord geplaatst.

Tekst
De tekst op het informatiebord luidt:

'DIT ONDERDUIKERSHOL DIENDE IN
DE TWEEDE WERELDOORLOG ALS
TIJDELIJKE SCHUILPLAATS VOOR
ONDERDUIKERS WAARONDER
VERMOEDELIJK OOK JOODSE FAMILIES,
WANT ZE WERD IN DE VOLKSMOND
DE “JÖDDENKOEL” GENOEMD. DEZE
SCHUILPLAATS WERD UITERAARD
GEHEIM GEHOUDEN EN WAS SLECHTS
BEKEND BIJ ENKELE OMWONENDEN.
DEZE VOORZAGEN DE ONDERDUIKERS
IN HET DONKER VAN ETENSWAREN.
DE “JÖDDENKOELE” DIENDE NA DE OORLOG
ALS SPEELPLAATS VOOR DE KATTENBERG JEUGD.
DE INITIATIEFNEMERS VAN KERKEPADEN-
TICHELROUTES MARKELO WILLEN MET DEZE
HUT DE NOODZAAK VAN HET ONDERDUIKEN
VAN BEPAALDE BEVOLKINGSGROEPEN EN
DE PRIMITIEVE OMSTANDIGHEDEN WAARIN
ZIJ DAN LEEFDEN IN HERINNERING ROEPEN.'

Locatie
Het onderduikershol is gelegen nabij de Traasweg en Langeweg in Markelo (gemeente Hof van Twente).

Bron
Stichting Cultuur Historische Elementen Rondom Markelo