Marken, Gedenkteken voor de bemanning van de bommenwerper Short Stirling BK 716

Artiest:Bram Kemp
Marken, Gedenkteken voor de bemanning van de bommenwerper Short Stirling BK 716

Geschiedenis

Het gedenkteken te Marken is opgericht ter nagedachtenis aan de bemanning van de Engelse bommenwerper Short Stirling BK716 die in de nacht van 29 op 30 maart 1943 in het IJsselmeer neerkwam.Oprichting De aanleiding om het monument op te richten was de vondst van een deel van het landingsgestel van het vliegtuig in het IJsselmeer tijdens een reddingsactie door de bemanning van reddingsboot 'Frans Verkade' van station Marken van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij gevolgd door de vondst (door duikers van de stichting 'Aircraft Recovery Group '40 -'45) van meer onderdelen van het vliegtuig.Onthulling Het gedenkteken voor de bemanning van de geallieerde bommenwerper Short Stirling BK 716 werd onthuld op 8 november 2020 door Luitenant-Kolonel der Mariniers Robert van Riel en 1e Luitenant b.d. Jan Commandeur.Jaarlijks vindt op 4 mei een herdenking plaats bij dit monument.

Info

Vorm en materiaal Het gedenkteken voor de bemanning van de bommenwerper Short Stirling BK 716 in Marken is een vliegtuigpropellerblad op een roestvrij stalen sokkel. Het is 3,5 meter hoog, 80 centimeter breed en 80 centimeter diep.Tekst De tekst op het monument luidt:'TER HERINNERING AAN DE CRASH VAN DE ENGELSE SHORT STIRLING BOMMENWERPER, SERIE NUMMER BK 716, DIE IN DE NACHT VAN 29 MAART 1943 BOVEN HET IJSSELMEER IS NEERGESCHOTEN DOOR EEN DUITSE NACHTJAGER 4 KILOMETER OOST VAN MARKEN. DE GEHELE BEMANNING KWAM HIERBIJ OM HET LEVEN.IN REMEMBRANCE OF THE CRASH OF THE BRITISH SHORT STIRLING BOMBER, SERIAL BK716, WHICH WAS SHOT DOWN OVER THE IJSSELMEER BY A GERMAN NIGHT FIGHTER ON THE NIGHT OF MARCH 29, 1943, 4 KILOMETRES EAST OF THE ISLAND OF MARKEN. ALL CREW MEMBERS LOST THEIR LIVES AS A RESULT OF THIS CRASH.BEMANNING/CREW PILOT FLIGHT OFFICER     JOHN FREDERICK HARRIS      AGE 29 FLIGHT ENGINEER SERGEANT      RONALD KENNEDY      AGE 22 RADIO OPERATOR FLIGHT OFFICER      JOHN MICHAEL CAMPBELL      AGE 30 REAR GUNNER SERGEANT      JOHN FRANCIS JAMES MCCAW      AGE 20 MID UPPER GUNNER SERGEANT      LEONARD RICHARD JAMES SHRUBSALL      AGE 30 NAVIGATOR FLIGHT OFFICER      HARRY GREGORY FARRINGTON      AGE 24 BOMB AIMER SERGEANT      CHARLES ARMSTRONG BELL     AGE 29ZIJ VIELEN VOOR ONZE VRIJHEID THEY GAVE THEIR LIVES FOR OUR FREEDOM.'Wijzigingen Het monument is geplaatst in november 2011 ter nagedachtenis aan de bemanning van de neergestorte short stirling bommenwerper met serie nr. BK710. In december 2018 werd na nader onderzoek geconstateerd dat het de short stirling BK716 betrof, het monument is daarom op 8 november 2020 aangepast. Bekend is dat de BK710 is neergestort op 25 mei 1943, 40 km n/w van Texel. 7 basaltblokken met daarop de namen van de nog altijd 6 vermiste bemanningsleden en 1 omgekomen bemanningslid van deze bommenwerper, worden op Marken blijvend herdachtSymboliek Het gedenkteken bestaat uit vier roestvrijstalen staanders. Deze geven aan dat het een viermotorig vliegtuig betreft. De plaat met de namen van de bemanningsleden wordt ondersteund door twee staanders in een V vorm. Deze staan voor de V van Victorie. Rond deze V vorm staan de zeven bemanningsleden afgebeeld, de golvende plaat onder het squadron-embleem symboliseert het water van het IJsselmeer, Het propellerblad op het gedenkteken is afkomstig van de originele Short Stirling BK716.