Milsbeek, monument aan de Zwarteweg

Geschiedenis

Het monument aan de Zwarteweg herinnert de inwoners van Milsbeek (gemeente Gennep) aan het verblijf van Britse troepen in de omgeving van hun dorp. De drie wapenschilden zijn in februari of maart van 1945 door de militairen achtergelaten bij wijze van monument.

Waterschap Peel en Overmaas draagt zorg voor het onderhoud van het gedenkteken.

Vorm en materiaal
Het monument aan de Zwarteweg in Milsbeek (gemeente Gennep) is een betonnen gedenksteen met het wapen van het 2de Britse Leger (een kruis op een wapenschild), het nummer van hun onderdeel (707) en het wapen van het Royal Corps of Pioneers. Voor de steen is in het midden een zwart gedenkplaatje aangebracht. De gedenksteen is 1 meter 30 hoog en 4 meter breed.

Teksten
De tekst op het wapen van het Royal Corps of Pioneers luidt:

'ARBEID OVERWINT ALLES'.

De tekst op de gedenkplaat luidt:

'707
ROADCONSTRUCTION COMPANY
2nd BRITISH ARMY

MILSBEEK VOORJAAR 1945

GERESTAUREERD DOOR WATERSCHAP
HET MAASTERRAS VOORJAAR 1989'.

Overige info

Bronnen

• Ter nagedachtenis en ter bezinning - Oorlogs- en verzetsmonumenten in Nijmegen en omgeving van Margreet Janssen Reinen, Miep Janssen Reinen-Wannet en Ab Uijen. (Molenhoek 1994). ISBN 90-71832-25-2;
  • Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.