Muiden, Halifax monument

Artiest: Hans Kroon

Geschiedenis

Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan de zeven bemanningsleden van de Engelse Halifax-bommenwerper die op 30 april 1943 neerstortte in de Noordpolder bij Muiden. Twee van de bemanningsleden zijn dood gevonden naast het vliegtuig, de andere vijf soldaten zijn uit het vliegtuig gesprongen, waarvan er vier zijn verdronken in het Ijsselmeer en aangespoeld. Een bemanningslid is nooit gevonden.

Oprichting
Het monument is tot stand gekomen op initiatief van de Stichting Halifax Monument Muiden. Zij hebben zich 2,5 jaar lang ingespannen om het monument te realiseren.

Onthulling
Het monument is op 5 september 2020 onthuld door burgemeester Han ter Heegde van de gemeente Gooise Meren en de kinderen van David van Coolwijk, vrijwilliger van Stichting Halifax Monument Muiden.

Vanuit Sarnia, Canada, is een bedankbrief gestuurd voor het monument namens de burgemeester van de stad. Ook heeft deze stad geld beschikbaar gesteld voor het onderhoud van het monument.

Vorm en materiaal
Het Halifax monument in Muiden (gemeente Gooise Meren) bestaat uit een pilaar van gemetselde bakstenen met daarboven een propellerblad van de neergestorte Halifax bommenwerper. Op de pilaar is een metalen plaquette bevestigd met een afbeelding van een Halifax en tekst. Binnenin de pilaar zit een tijdscapsule die de Stichting Halifax Monument Muiden gevuld heeft met de geschiedenis van het monument en hun werk als Stichting. Het monument wordt omgeven door een perkje.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:
'TER HERINNERING AAN:

SERGEANT I.D. CRAWFORD,
BOORDWERKTUIGKUNDIGE, UIT ARGYLL, SCHOTLAND, 21 JAAR.

SERGEANT R. SHEPHERD,
MITRAILLEURSCHUTTER, UIT GREAT YARMOUTH, ENGELAND, 21 JAAR.

SERGEANT L. HANNAM,
MITRAILLEURSCHUTTER EN BOMMENRICHTER, UIT LONDEN, ENGELAND, 22 JAAR.

SERGEANT T.D. SCARFF,
MITRAILLEURSCHUTTER, UIT MANITOBA, CANADA, 23 JAAR.

SERGEANT G. WATSON,
PILOOT UIT SWANAGE, ENGELAND.

SERGEANT A.E. PARSONS,
NAVIGATORM UIT ONTARIO, CANADA, 27 JAAR.

SERGEANT W.R. LOUTH,
TELEGRAFIST, UIT LEICESTER, ENGELAND.

IN DE NACHT VAN 30 APRIL OP 1 MEI 1943 WERD HUN HALIFAX II, JB B03 "G" BOMMENWERPER OP DE TERUGWEG VAN EEN BOMBARDEMENTSVLUCHT NAAR ESSEN IN HET RUHRGEBIED DOOR EEN DUITSE NACHTJAGER ONDERSCHEPT. HET VLIEGTUIG MOEST EEN NOODLANDING MAKEN IN DE NOORDPOLDER, TUSSEN MUIDEN EN MUIDERBERG. PARSONS, HANNAM, SHEPHERD EN LOUTH SPRONGEN MET HUN PARACHUTE UIT HET VLIEGTUIG. ZIJ KWAMEN IN HET IJSSELMEER TERECHT EN VERDRONKEN. WATSON EN CRAWFORD BLEVEN AAN BOORD VAN HET TOESTEL EN KWAMEN OM BIJ DE NOODLANDING. ALLEN WERDEN BEGRAVEN OP DE ALGEMENE BEGRAAFPLAATS IN MUIDEN, BEHALVE LOUTH, DIE NOG ALTIJD VERMIST IS.

IN AUGUSTUS 2003 IS IN DE NORODPOLDER OP HET LAND VAN DE FAMILIE NELL DE LAATSTE MOTOR VAN DE HALIFAX OPGEGRAVEN DOOR DE AIRCRAFT RECOVERY GROUP. DE GEBORGEN RESTEN ZIJN TE BEZICHTIGEN IN FORT VELDHUIS, ONDERDEEL VAN DE STELLING VAN AMSTERDAM.

"FOREVER IN OUR
THOUGHTS".'