Nieuw-Lekkerland, Mission Belle B-17G Memorial

Artiest:Den Hollandsche Gedenktekens (Elst)
Nieuw-Lekkerland, Mission Belle B-17G Memorial

Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan de crash van de Amerikaanse B-17 bommenwerper Mission Belle op 1 december 1943. Het toestel was onderweg naar de Duitse stad Leverkussen om een bombardement uit te voeren. In Duitsland werd het toestel getroffen door FLAK, boven de Lek werd het toestel door een Duitse jager nog verder beschadigd. Het toestel stortte neer in de Lek. Drie van de tien bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. De staartschutter, Healy, was al dood. De twee anderen, Sunde en McCutchen, kwamen zwaargewond uit het toestel maar konden de wal niet meer bereiken en verdronken. Hij werd in 1955 bij de berging van het toestel gevonden. De overlevende bemanningsleden werden dezelfde dag nog door de bezetter gevangen genomen en afgevoerd naar Duitsland waar zij in krijgsgevangenschap bleven tot het einde van de oorlog.Oprichting Het monument is opgericht op initiatief van een aantal betrokken Nieuw-Lekkerlanders en een Lekkerkerker die de geschiedenis van de Mission Belle levend willen houden en op die manier nieuwe generaties de waarde van vrijheid bij te brengen. Samen vormden zij vormden de Mission Belle Stichting B-17G Memorial. Onthulling Het monument is onthuld op 29 september 2018. Bij deze plechtigheid waren ongeveer vijfhonderd mensen aanwezig waaronder vijfendertig nabestaanden van de bemanningsleden. De onthulling vond plaats door 8 Amerikaanse nabestaanden, die een over het monument gedrapeerde parachute wegtrokken, waarna Burgemeester Dirk van der Borg van de voormalige gemeente Molenwaard, samen met Kees Stam (lid van het bestuur van Mission Belle, Stichting B-17G Memorial) een krans legden. Daarna werden kransen gelegd door de Militair Attaché van de Amerikaanse Ambassade en een kolonel van de KLU, samen met scholieren. De ceremonie werd afgesloten met een fly past van een tweetal 2 AT – 16 Harvards, waarbij het missing man saluut werd uitgevoerd. Bij de onthulling waren leerlingen van groep 8 van de School met de Bijbel de Wegwijzer aanwezig.

Vorm en materiaal Het Mission Belle B-17G Memorial in Nieuw-Lekkerland (gemeente Molenlanden) bestaat uit drie zuilen van graniet met een gekartelde bovenkant. Op deze zuilen zijn foto's van omgekomen bemanningsleden en is tekst aangebracht. Aan de drie zuilen is een silhouette van een B-17G van roestvast staal bevestigd. Naast deze zuilen liggen vier zwerfkeien met informatie over de crash. Ook bevindt zich bij het monument een informatiebord van roestvast staal.Tekst De tekst op het monument luidt: 'HARLAND V. SUNDE DOYLE C. MC.CUTCHEN JOHN A. HEALEYB-17G MISSION BELLE 1 DEC 1943.'

Locatie Het monument bevindt zich langs de Lekdijk tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland (Molenlanden)BronnenCompliment voor een oorlogsmonument Dit monument heeft het Compliment voor een oorlogsmonumen2020 ontvangen. Deze aanmoedigingsprijs is georganiseerd in aanloop naar de nationale viering van de bevrijding op 5 mei in Zuid-Holland en is een initiatief van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de provincie Zuid-Holland. RTV Rijnmond maakte een videoportret van het monument.