Nieuwe Niedorp, Wellingtonmonument

Artiest:Rutger Jan Bredewold
Nieuwe Niedorp, Wellingtonmonument

Geschiedenis

Het Wellingtonmonument herinnert de inwoners van Nieuw-Niedorp aan de crash van de Engelse Vickers Wellington bommenwerper in de nacht van 22 op 23 juni 1941. Bij deze crash kwamen vijf van de zes bemanningsleden om het leven. De Tsjechische vliegenier F. Butka wist zich met zijn parachute te redden. Het toestel boorde zich diep in de grond. Het wrak en de bemanningsleden zijn niet geborgen.Oprichting Het is niet bekend wanneer het monument is opgericht.

Info

Vorm en materiaal Het Wellingtonmonument in Nieuwe Niedorp (gemeente Hollands Kroon) bestaat uit een kruis van grindbeton met daaronder een natuurstenen plaquette met tekst.Tekst De tekst op de plaquette luidt:'DIED FOR THEIR COUNTRY BUR. 23_6_1941 JAN HEJNA VILEM KONSTACKY ALOIS ROZUM LEONHARD SMERCEK KAREL VALACH.'

Overige info

Locatie Het monument bevindt zich achter een boerderij aan de Kanaalweg aan de noordkant van het kanaal naar Kolhorn, te hoogte van Nieuwe Niedorp (gemeente Hollands Kroon).Bron Dhr. Piet Konijn.