Nieuwerbrug, monument voor Cornelis de Bruin

Het monument voor Cornelis de Bruin in Nieuwerbrug (gemeente Bodegraven-Reeuwijk) is opgericht ter nagedachtenis aan de Nederlandse militair die op 10 juni 1949 in het voormalige Nederlands-Indië is gesneuveld.

Cornelis de Bruin werd geboren op 24 maart 1924. Hij kwam om het leven op 10 juni 1949. De Bruin is begraven op het Nederlandse ereveld Candi te Semarang op Java.

Het monument is onthuld op 4 mei 2005 door de voorzitter van de kerkenraad de heer J. van Rooyen en nabestaande mevrouw Blok.

Het monument voor Cornelis de Bruin in Nieuwerbrug (gemeente Bodegraven-Reeuwijk) is een natuurstenen plaquette.

Tekst
De tekst op de plaat luidt:

'WIJ GEDENKEN
CORNELIS DE BRUIN
24 MAART 1924 10 JUNI 1949
GEMEENTELID EN DORPSGENOOT
BEGRAVEN OP EREVELD CANDI
OP JAVA.'

Locatie
Het monument bevindt zich aan de muur van de Brugkerk in Nieuwerbrug (gemeente Bodegraven-Reeuwijk).

Bron
Monumenten/gedenktekens in de provincie Zuid-Holland voor overleden militairen in het voormalig Nederlands-Indië en Nieuw Guinea in de periode 1945-1962, uitgegeven door de Verenigingen Oud Militairen Indië- en Nieuw-Guineagangers Zuid-Holland Noord en Zuid-Holland Zuid.