Nijverdal, monument in het Huis voor Cultuur en Bestuur

Geschiedenis

Het monument bij het gemeentehuis te Nijverdal (gemeente Hellendoorn) is opgericht ter nagedachtenis aan de 85 medeburgers die bij luchtbombardementen zijn omgekomen. Het zwaarste bombardement vond plaats op 22 maart 1945, waarbij 73 doden vielen te betreuren.

Onthulling
Het monument is onthuld op 22 maart 1990.

Vorm en materiaal
Het monument in het Huis voor Cultuur en Bestuur te Nijverdal (gemeente Hellendoorn) is een gepolijste zwerfkei. Aan de voorzijde van de kei is een inscriptie aangebracht. De kei is 1 meter 20 hoog, 75 centimeter breed en 63 centimeter diep. De gedenkplaat is 1 meter 12 hoog, 70 centimeter breed en 1 centimeter diep.

Tekst
De tekst op de zwerfkei luidt:

'TER
NAGEDACHTENIS
AAN
85 MEDEBURGERS
DIE IN DE TWEEDE
WERELDOORLOG BIJ
LUCHTBOMBARDEMENTEN
OP NIJVERDAL
HET LEVEN LIETEN.'

Wijziging
Oorspronkelijk stond het monument aan de oostzijde van het Dunantplein. Nadat vandalen de bronzen letters hadden beschadigd, is het gedenkteken op 22 maart 1995 verplaatst naar een rustige hoek bij het raadhuis. De bronzen letters zijn toen vervangen door een bronzen plaat met dezelfde tekst.

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich in de binnentuin van het Huis voor Cultuur en Bestuur in Nijverdal (gemeente Hellendoorn).

Bronnen
  • Gemeente Hellendoorn;
  • Historische Kring Hellendoorn-Nijverdal.