Nunspeet, Joods monument

Het Joods monument te Nunspeet (gemeente Nunspeet) herinnert aan de deportatie van Joodse mannen die tijdens de Tweede Wereldoorlog waren ondergebracht in het werkkamp de Bruine Enk aan de Hullerweg in het dorp. Deze Joodse mannen moesten dwangarbeid verrichten in de Nunspeetse bossen. In de nacht van 2 op 3 oktober 1942 werden zij op last van de Duitse autoriteiten afgevoerd naar kamp Westerbork en later naar de vernietigingskampen. Slechts enkelen overleefden deze kampen.

Oprichting
Het monument is opgericht op initiatief van Ad Sulman en Maarten Schouten van de Heemkundige Vereniging Nuwenspete. Het monument is eigendom van Nuwenspete en wordt door de Heemkundige Vereniging onderhouden.

Onthulling
Het monument is onthuld op 25 oktober 2017. Bij deze plechtigheid waren burgemeester Van de Weerd van Nunspeet en opperrabbijn Binyomin Jacobs aanwezig. Bij de onthulling waren ook nabestaanden, scholieren en andere belangstellenden aanwezig.

Vorm en materiaal
Het Joods monument te Nunspeet (gemeente Nunspeet) bestaat uit een grote kei met een plaquette die rust op een tegelwerk in de vorm van een Davidsster. Voor het monument is een schaal van aardewerk aangebracht met witte kiezelstenen. Op de plaquette is een foto van de Bruine Enk aangebracht met begeleidende tekst.

Locatie
Het Joods monument bevindt zich aan de Waterweg nabij de kruising Waterweg–Hullerweg te Nunspeet (gemeente Nunspeet).

Bronnen